BAHASA
MELAYU KERTAS
2 PERCUBAAN 2018 NEGERI TERENGGANU DARUL IMAN
Soalan 1: Rumusan [30
markah]
Baca petikan berikut
dengan teliti, kemudian buat rumusan tentang tanggungjawab sekolah dalam melahirkan pelajar cemerlang dan
kelebihan-kelebihan menjadi pelajar cemerlang. Panjangnyarumusan hendaklah
tidak melebihi 120 patah perkataan.
Program transformasi pendidikan kini
bergerak ke arah landasan yang tepat dan padu. Namun demikian, untuk
memastikannya dapat direalisasikan dengan jayanya, isu berkaitan dengan
permasalahan sosial yang dicetuskan oleh pelajar yang kelihatan semakin
membimbangkan perlu diselesaikan. Di sebalik pergolakan masalah sosial pelajar
banyak faktor yang melatari permasalahan ini. Sebagai agen atau unsur yang
membawa perubahan dalam masyarakat, sekolah dilihat sebagai lokasi tumpuan
untuk mengawal tingkah laku dan membentuk personaliti pelajar. Sekolah sebagai
institusi pendidikan mempunyai strategi tersendiri untuk meningkatkan kualiti
dalaman dan luaran bagi melahirkan pelajar yang berkualiti dan berketerampilan.
Pada asasnya, sekolah ditubuhkan dengan
tujuan mendidik para pelajar dengan ilmu pengetahuan yang berlandaskan pelbagai
bidang. Sekolah dapat diibaratkan seperti pusat kecemerlangan, iaitu tempat penyebaran
ilmu pengetahuan dan penyampaian pelbagai jenis kemahiran yang diperlukan oleh
pelajar pada hari ini. Untuk itu, sekolah perlulah menyediakan keperluan dan prasarana
yang lengkap seperti pusat sumber, kantin, padang di samping tenaga
pengajar yang terbaik dan mencukupi di samping mewujudkan suasana pembelajaran
yang kondusif dan harmoni untuk membangkitkan minat dan semangat pelajar agar
terus belajar secara konsisten. Hal ini dikatakan demikian kerana pencapaian
sahsiah dan emosi pelajar dapat menentukan pencapaian akademik pelajar secara
langsung. Seterusnya, sekolah merupakan wahana untuk merealisasikan matlamat
pendidikan negara yang berfokuskan pembentukan pelajar yang berilmu, berbudi
pekerti dan berpotensi. Matlamat pendidikan yang lain adalah untuk menampung
tenaga kerja pada masa hadapan dengan kemahiran yang mencukupi dan mutakhir. Sekolah
turut dilihat sebagai institusi pendidikan yang berperanan untuk mendidik
generasi yang bertamadun tinggi serta memiliki pemikiran yang kreatif, kritis,
analitis dan imaginatif.
Menurut Willard Waller (1932), sekolah
menjadi penentu budaya dan pembangunan sesebuah negara apabila penekanan kepada
aspek-aspek kemahiran sosial dapat membantu pelajar untuk bertindak balas
dengan persekitaran dan mengawal diri bagi menghadapi cabaran. Pihak sekolah
juga sebagai agen perubahan sosial melalui kemajuan dalam bidang pendidikan,
sahsiah, disiplin, pergaulan dan interaksi sosial. Aktiviti yang dilaksanakan
dapat mewujudkan perkembangan sosial yang menekankan kepentingan komunikasi
yang berkesan di dalam dan di luar bilik darjah. Selain menggalakkan pelibatan pelajar
dalam aktiviti kokurikulum dan aktiviti luar yang sihat dan mantap, aktiviti di
sekolah juga menerapkan nilai murni dan agama sebagai asas keperibadian yang
syumul.
Penganjuran
aktiviti sosial di sekolah dapat mewujudkan semangat perpaduan dalam kalangan pelajar.
Pengagihan kuasa kepada pelajar dengan memberikan tugas untuk memimpin kelab,
persatuan dan badan beruniform di sekolah dapat membantu aspek kemahiran sosial
dan kemahiran komunikasi yang amat penting dalam usaha untuk membina perpaduan
dalam kalangan mereka. Sekolah memainkan peranan untuk mengekalkan corak
kehidupan dan kebudayaan yang dianggap baik. Contohnya, perkara yang berkaitan
dengan moral seperti budi bahasa, sopan santun dan sifat hormat-menghormati
biasanya dipelajari di sekolah. Guru bukan hanya menyampaikan ilmu pengetahuan
semata-mata tetapi menanamkan sikap, nilai dan sahsiah sempurna yang mematuhi
peraturan masyarakat.
Dipetik dan diubah suai
daripada ‘Peranan Sekolah Sebagai Agen Pemupukan Budaya yang Luhur dan
Seimbang’ oleh Azhar Salleh Dewan Siswa, Bil.8 2017
Soalan 2
(a) – Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1 , jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud rangkai
kata prasarana yang lengkap.[ 2
markah ]
(ii) Pengarang ada
mengemukakan beberapa matlamat pendidikan negara.Nyatakan matlamat-matlamat
tersebut.[ 3 m ]
(iii) Pelajar
cemerlang merupakan aset negara untuk mencapai status negara maju pada masa
akan datang. Pada pendapat anda, selain mempunyai pelajar cemerlang, apakah persediaan-persediaan
lain yang perlu dilakukan oleh kerajaan untuk mencapai sasaran tersebut? [ 4
markah ]
Soalan 2
(b) - Petikan Cerpen Baca petikan cerpen kemudian
jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda sendiri.
Dulu-dulu ketika di
sekolah rendah, Aiman selalu ponteng sekolah. “Bosan dan jelak,” tingkahnya
kepada babah dan ibu.
“Mengapa bosan?” tanya
babah. Ibu mengerling tajam, marah akan perilaku si anak yang selalu berkontradiksi
dan berkontras dengan watak babahnya.
“Heh, kan Aqil ni
budak genius, budak cerdik dan pintar ! Aqil dah cipta formula sendiri. Biarpun
baru berusia lapan tahun, baru belajar tahun dua tahap satu, Aqil mampu
menyelesaikan masalah matematik Tingkatan Lima,” kata murid pintar itu membela
diri.
Dia mundar-mandir di
dalam kelas. “Apalah kau ni Chee Keong, masalah mudah itu pun kau tak dapat
buat.” Hujung-hujung cakapnya berbunga sindiran di sebalik dedaun kemaafan.
“Aiman, pergi duduk di
kerusi awak. Sekali lagi awak ganggu kawan, saya akan bawa awak menghadap Guru
Besar,” Guru Kelas bersuara tegas, memberi amaran keras.
Tapi dia degil.
Hatinya seteguh karang di lautan, sekeras sinar suria berkedudukan 90 darjah tepat.
Babah dan ibu marah. Dendam yang bertakung sekian lama di dalam tasik hati
mencair dalam detik momen yang singkat. Aiman dirotan. Ibu mengemukakan
bantahan dan protes dalam hati.
Dipetik daripada
cerpen ‘Hipertensi’ oleh Ilias Zaidi dalam antologi Sejadah Rindu, Kementerian
Pendidikan Malaysia
(i) Berdasarkan
petikan cerpen, mengapakah Aiman dirotan? [ 2 markah ]
(ii) Pada pandangan
anda, apakah peranan yang perlu dimainkan oleh keluarga untuk membantu anakanak
genius? [ 3 markah ]
(iii) Huraikan satu
persoalan yang terdapat dalam petikan cerpen di atas dan satu persoalan lain daripada
keseluruhan cerpen tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [ 4 markah ]
Soalan
2(c) – Petikan Prosa Tradisional Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Setelah datang kepada
Patih Gajah Mada, Kertala Sari pun duduk menyembah. Maka kata Patih Gajah
Mada,”Hai anakku Kertala Sari, sebab aku menyuruh memanggil anakku ini, ‘kerana
pesan bapamu kepada aku, ’Jangan tiada dikasihi anakku ini,’ kerana bapamu
sudahlah mati dengan pekerjaan Seri Betara. Akan sekarang anakku hendak
dijadikan penggawa agung,”
Setelah Ketala Sari mendengar kata Patih
Gajah Mada itu, maka Kertala Sari pun terlalu sukacita hatinya, seraya
menyembah kaki Patih Gajah Mada.
Maka sembah Kertala
Sari, “Endah apatah pekerjaan membunuh Ratu Melaka dan Laksamana itu? Pada hati
manira, jika negerinya pun dapat manira alahkan dengan seorang kula juga,
syahadan segala anak bininya orang Melaka itu pun dapat manira ambil. Adapun
jika belum manira bunuh Ratu Melaka dan Laksamana itu belum mati, tiada mahu
manira jadi penggawa.”
Setelah Patih Gajah
Mada mendengar demikian itu maka ia pun terlalu sukacita, seraya diperjamunya
makan minum dan bersuka-sukaan dan diberinya persalin.
Setelah sudah maka
Kertala Sari pun dibawanya masuk menghadap Seri Betara. Maka sembah Patih Gajah
Mada, “Adapun penjurit tujuh orang yang dititahkan oleh Paduka Bentara pergi ke
Melaka itu khabarnya sudah mati dibunuh oleh Laksamana ketujuhnya.
Dipetik daripada
“Kepimpinan Melalui Teladan” dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, Kementerian
Pendidikan Malaysia
(i) Berikan maksud
mati kerana pekerjaan. [ 2 markah ]
(ii) Nyatakan
janji-janji Kertala Sari selepas dititahkan membunuh Ratu Melaka dan Laksamana.
[ 3 markah ]
(iii) Peperangan
antara negara membawa pelbagai kesan negatif. Cadangkan langkah-langkah yang
boleh diambil oleh para pemimpin di negara-negara berkenaan untuk mengelakkan
peperangan. [ 3 markah ]
Soalan 2
(d) – Gurindam Baca gurindam di bawah
dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan
ayat anda sendiri.
Gurindam Dua Belas
(Fasal yang Ketiga)
Apabila terpelihara
mata,
Sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara
lidah,
Nescaya dapat
daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan
tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu
penuh,
Keluarlah fiil yang
tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang yang hilang
semangat.
Hendaklah peliharakan
kaki,
Daripada berjalan yang
membawa rugi
. Mohd Yusof Md Nor dan Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara) Antologi Jaket Kulit
Kijang dari Istanbul KPM
(i) Apakah maksud
rangkap ketujuh gurindam di atas? [ 2 markah ]
(ii) Pada pendapat
anda, apakah tindakan-tindakan yang boleh dilakukan supaya kita terhindar
daripada melakukan perkara-perkara yang tidak baik? [ 3 markah ]
(iii) Huraikan dua
pengajaran daripada gurindam di atas.[ 4 markah ]
Soalan 3
: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa [ 30 markah ] Jawab semua soalan.
(a) Tulis dua ayat
bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan perbezaan
maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambah imbuhan atau menggunakan
perkataan-perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) daki (ii) nilai (iii) pulau [6 markah]
(b) Tukarkan ayat pasif di bawah kepada ayat
aktif tanpa mengubah maksud asalnya.
(i) Maklumat tentang
Sijil Pelajaran Malaysia sedang dijelaskan oleh setiausaha peperiksaan.
(ii) Tugas sebagai
urus setia Kem Kepimpinan Pelajar di Merang sedang kami jalankan.
(iii) Semalam, pokok
kelapa pandan di belakang rumah datuk telah saya tebang. [6 markah]
(c) Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu
kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi penggunaan imbuhan. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda tidak boleh
menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan dari segi penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
(i) Ingatan sering
dibuat terhadap kaki tangan awam agar sentiasa bersifat mesra di kaunterkaunter
apabila berurusan dengan pelanggan.
(ii) Rakyat Malaysia
perlu sedar bahawa mereka tidak harus dibiarkan sentimen negatif memporakperandakan
persepakatan yang terjalin antara masyarakat berbilang kaum sejak sekian lama.
(iii) Kementerian
Pendidikan Malaysia telah laksanakan program yang membolehkansiswazah mempunyai
kecekapan yang diperlukan bagi meningkatkan keboleh pasaran graduan institusi
pengajian tinggi. [6 markah]
(d)
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah
dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.
Bagi setiap ayat, anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan
penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Anda tidak perlu
menyalin ayat itu semula.
(i) Restoran Anis dan
Alisya menyediakan pelbagai resipi yang menyelerakan demi untuk memuaskan hati
para pelanggan mereka.
(ii) Ketagihan
melayari Internet di kalangan remaja mampu memberikan ancaman dan meningkatkan
risiko kesihatan mental, walaupun belum ada dialisis rasmi mengenai hal ini.
(iii) Pemain-pemain
badminton negara perlu menjalani ujian saingan bagi memilih pemainpemain paling
terbaik yang akan mewakili negara dalam kejohanan Piala Thomas [6 markah]
(e) Baca
petikan, kemudian nyatakan peribahasa yang sesuai untuk diisikan pada tempat
kosong mengikut susunan.
Walaupun Osman agak
lemah dalam pelajaran, tetapi dia yakin jika dia belajar bersungguhsungguh dia
pasti akan dapat menguasai mata pelajaran yang dianggapnya sukar sebelum
inikerana …................................………(i)…….....................………… Di
samping usaha yang gigih Osman juga perlu mempunyai keinginan yang tinggi untuk
berjaya kerana ……….......................(ii)……………….................. Osman
berazam tidak mahu pulang ke kampung dengan
……...............................(iii)……................................…
kerana tidak mendapat apa-apa kejayaan dalam peperiksaan yang bakal dihadapinya
[6 markah]
Soalan 4
: Novel [15 markah] Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang
berikut:
(i) Leftenan Adnan
Wira Bangsa, karya Abdul Latip Talib (ii) Di Sebalik
Dinara, karya Dayang Nor
(iii) Jendela
Menghadap Jalan, karya Ruhaini Matdarin (iv) Pantai Kasih
karya Azmah Nordin
(v) Songket Bebenang
Emas, karya Khairuddin Ayip (vi) Tirani, karya Beb
Sabariah
(vii) Silir Daksina,
karya Nizar Parman (viii) Bimasakti
Menari, karya Sri Rahayu Mohd Yusop
4(a) Berdasarkan
sebuah novel yang anda pelajari, huraikan dua latar masyarakat penyayang yang terdapat
dalam novel tersebut. [ 7 markah ]
4(b) Berdasarkan dua
buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang mencetuskan saspens
kepada anda dalam setiap novel tersebut dan nyatakan alasan anda. [ 8 markah ]
BAHASA
MELAYU KERTAS 2 PERCUBAAN 2018 NEGERI PAHANG (usaha untuk cemerlang A+)
Soalan 1
: Rumusan [30 markah]
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah menghargai kepelbagaian budaya dan kepentingannya terhadap negara. Panjang
rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Biar mati anak, jangan mati adat
merupakan peribahasa Melayu yang menunjukkan betapa adat resam dan amalan
tradisi sangat dititikberatkan dalam masyarakat. Adat resam merupakan
sebahagian daripada budaya bangsa atau etnik yang melambangkan identiti
komuniti tersebut. Budaya merupakan indikator penting yang mencerminkan jati diri
seseorang individu dan mampu dijadikan medium untuk merapatkan hubungan antara
rakyat.
Setiap individu seharusnya peka dengan
kewujudan budaya yang pelbagai di Malaysia dan tidak menggunakan alasan
perbezaan budaya sebagai punca yang menghalang pergaulan antara kaum. Hal ini
disebabkan bahasa Melayu yang menjadi bahasa rasmi negara ini dituturkan oleh setiap
rakyat yang membolehkan komunikasi antara mereka berlaku dengan baiknya. Selain
itu, proses akulturasi yang merujuk kepada penyerapan unsur kebudayaan daripada
satu budaya kepada budaya yang lain dapat menyemai semangat kekitaan dalam
kalangan rakyat.
Perkongsian amalan tradisi dan adat resam,
terutama bagi kaum yang serumpun, dapat mengurangkan jurang perbezaan kaum jika
hal ini dihayati. Sebagai contoh, pengantin Melayu dan India mempraktikkan
amalan memakai inai di jari dalam majlis perkahwinannya dan mengunyah sirih
pada waktu senggang. Kaum Baba Nyonya dan masyarakat Melayu juga mempunyai persamaan
budaya yang banyak hasil daripada proses asimilasi dan akulturasi yang
seharusnya dihargai serta dijadikan medium yang dapat merapatkan perhubungan
antara dua kaum ini.
Dengan memahami sejarah adat resam dan
amalan tradisi yang diamalkan, kita dapat mengetahui asal usul masyarakat yang
mempraktikkannya, yang sebenarnya mungkin berasal daripada budaya kaum lain.
Sebagai contoh, perkahwinan masyarakat Melayu yang melibatkan hiasan pelamin
dan adat bersanding diadaptasi daripada amalan kaum India. Sejarah sesuatu budaya
yang dihayati dapat mendekatkan jurang perbezaan antara kaum apabila budaya
tersebut merupakan perkongsian antara dua atau lebih kaum yang berbeza.
Perbezaan budaya dan amalan tidak
seharusnya menjadi punca perpisahan kaum, tetapi perlu berfungsi sebagai wadah
penyatuan rakyat apabila perbezaan itu dianggap keunikan yang perlu didekati
dan dikenali, seperti kata pepatah, tak kenal, maka tak cinta. Oleh hal yang demikian,
setiap individu perlu membuang rasa prejudis atau persepsi negatif terhadap
kaum lain. Syak wasangka yang berlandaskan perkauman boleh mewujudkan
diskriminasi kaum yang seterusnya mengundang perbalahan dalam masyarakat dan
menghalang integrasi antara kaum. Selain
itu, rakyat Malaysia perlu mengelakkan sikap etnosentrik, iaitu kecendurangan
untuk menganggap masyarakat dan budaya sendiri lebih unggul daripada yang lain.
Sehubungan dengan itu, rakyat tidak boleh
sewenang-wenangnya menyuarakan pendapat yang provokatif dan menyentuh
sensitiviti bangsa tertentu sehingga boleh mencetuskan ketegangan kaum. Hal ini
penting agar rakyat menghargai kepelbagaian warisan tradisi kaumkaum di Malaysia.
(Diubah suai daripada
“Menghargai & Menghormati Kepelbagaian Budaya”, oleh Nuraziah Mohd Amin, Dewan
Siswa Jun 2016)
Soalan 2
: Pemahaman [35 markah] Soalan 2(a) –
Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud
rangkai kata menghalang integrasi. [2 markah]
(ii) Dalam petikan,
pengarang menjelaskan bukti kewujudan perkongsian amalan tradisi dan adat resam
antara kaum di Malaysia.
Nyatakan dua bukti
tersebut. [3 markah]
(iii) Kepelbagaian
budaya dalam kalangan masyarakat setempat amat perlu dihargai. Pada pendapat anda, bagaimanakah anda menghargai
dan menghormati kepelbagaian budaya dalam kalangan komuniti setempat? [4
markah]
Soalan 2
(b) - Petikan Cerpen Baca petikan cerpen, kemudian jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda sendiri.
Usia Ahmad Mutawakkil
pada ketika itu, baru 17 tahun. Meskipun masih terlalu muda remaja, setiap kata
dan tindak-tanduk Ahmad Mutawakkil sangat berpengaruh. Selain dihormati di kampungnya
sendiri, dia juga disegani di seluruh daerah. Tatkala sayap parti dikembangkan
ke daerah kami, dia terpilih sebagai antara orang kuatnya.
Sekalipun secara terbuka Ahmad Mutawakkil
berjuang menentang Inggeris, dia tetap akrab dan mesra dengan keluarga Tuan
Booth yang kembali ke estet sebaik-baik saja Jepun kalah.
”Saya suka pemuda yang berani,” kata Tuan
Booth. ”Sekarang,” kata Orang Putih itu lagi, ”di mana-mana, orang Melayu sudah
lawan Inggeris, dan Ahmad Mutawakkil nasionalis Melayu
paling muda.”
Sejak kembali, Tuan Booth jauh berubah. Dia
tak lagi terperap di estet. Pada setiap petang, biasanya selepas solat asar,
biasanya selepas solat asar, dia akan menjengah ke surau. Dia akan duduk
berbual-bual, bercerita itu ini, terutama dengan Imam Ngah Deraman dan Penghulu
Ibrahim Sigap. Ada sekali, sewaktu Ahmad Mutawakkil balik ke kampung, Tuan
Booth mengundang kami ke banglonya.
”Dia pelawa kita minum teh di banglonya,”
kata Ahmad Mutawakkil. ”Saya fikir, Tuan Booth ikhlas nak berbaik-baik.”
Kami terdiam, tak berani
bersuara, menantikan kata putus daripada Imam Ngah Deraman dan Penghulu Ibrahim
Sigap.
Akhirnya, setelah agak lama buntu, Ahmad
Mutawakkil meluahkan pandangan. ”Selama tuan Booth di sini, sejak dulu lagi,
tak pernah dia memusuhi kita. Jadi, saya fikir atas sifat hati Melayu, orang
berbudi kita berbahasa. Hati Melayu tak reti bermusuh, hati Melayu penuh dengan
persahabatan.”
Dipetik daripada cerpen
‘Cinta Ahmad Mutawakkil’ oleh Zainal Rashid Ahmad dalam antologi Sejadah Rindu,
KPM
(i) Berdasarkan petikan
di atas, terdapat beberapa perubahan dalam diri Tuan Booth sejak
beliau kembali semula
ke estet setelah kekalahan Jepun. Nyatakan perubahan-perubahan tersebut. [2
markah]
(ii) Penduduk di
kawasan kejiranan anda terdiri daripada masyarakat berbilang kaum. Sebagai remaja,
kemukakan langkah-langkah yang boleh anda lakukan untuk mengekalkan keharmonian
di kawasan kediaman anda. [3 markah]
(iii) Huraikan satu
nilai yang terdapat dalam petikan dan satu nilai lain daripada keseluruhan
cerpen yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah]
Soalan 2(c)–Prosa Tradisional Baca petikan kemudian jawab soalan-soalan menggunakan
ayat-ayat anda sendiri.
Maka sembah Laksamana,
“Daulat tuanku, tiada patik bertemu. Insya-Allah, kelak malam patik cuba main
perajurit itu, dengan berkat arwah guru patik. “Maka raja pun diamlah.
Setelah hari malam
maka Kertala Sari pun memakai pakaian yang indah-indah dan memakai bau-bauan
yang harum lalu masuk ke dalam kota, dalam hatinya, “Pada malam ini aku masuk
membakar dan mengamuk, kerana harta orang Melaka itu pun habis aku curi”
Sebermula maka
Laksamana pun memakai pakaian penjurit. Maka Laksamana pun berjalanlah. Pada
malam itu kelam-kabut dan hujan pun rintik-rintik. Maka Kertala Sari pun masuklah
ke dalam kota. Maka Laksamana pun tidur di tengah pasar itu. Maka didengar oleh
Laksamana kaki Kertala Sari itu terlalu gemuruh bahananya. Maka Laksamana pun
tahulah akan Kertala Sari pun berjalanlah ke tengah pasar itu. Maka tertendang
kakinya pada tubuh Laksamana.
Maka Kertala Sari pun
berdirilah atas kepala Laksamana itu, katanya, “Teririk bangkai pula aku ini!”
Adapun akan Laksamana
tidur itu kerisnya sudah terhunus, lalu ia bangun melompat menikam dada Kertala
Sari terus ke belakangnya.
Maka Laksamana pun
berkata. “Cis, mati engkau olehku!” kerisnya pula mengusir Laksamana. Dua tiga
langkah maka ia pun rebah terjerumus lalu mati. Maka oleh Laksamana dihirisnya
syahwatnya diambilnya lalu ia kembali ke rumahnya.
Dipetik daripada
'Kepimpinan Melalui Teladan' dalam antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, Dewan
Bahasa dan Pustaka
(i) Berikan maksud
rangkai kata teririk bangkai. [2 markah]
(ii) Nyatakan
persiapan-persiapan yang dilakukan oleh Kertala Sari sebelum membakar dan merngamuk
pada malam itu?[3 m]
(iii) Kejadian mencuri
dan merompak merupakan antara anasir jenayah yang masih berlaku dalam negara
kita. Apakah langkah-langkah yang paling berkesan untuk membendung isu kecurian
dan rompakan di negara kita pada masa ini? [3 markah]
Soalan
2(d) – Seloka Baca seloka , kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Berbuat
istana zaman dahulu
Baginda menitahkan
orang besar empat,
Membuat istana puri
berkota,
Lalu dipanggil Pawang
Raja,
Pawang mengerah orang
bekerja,
Empat puluh empat
tukang dan utas,
Siang malam tidak
berhenti.
Tujuh bulan tujuh
purnama,
Istana siap dengan
alatnya,
Besar tersergam
sembilan ruang,
Sepuluh dengan rembat
guntung,
Sebelas dengan pancung
serong,
Dua belas dengan
anjung tinggi.
Tiga sudut menteri delapan,
Tiang panjang maharaja
lela,
Tiang tengah syukur
menanti,
Galang-galangnya ular
berang,
Kasau kecil puteri
menyembah,
Kasau lentik helang
berbega.
Berbunga sawa
mengelempai,
Bertakuk
bersedelinggam,
Berjenang berbatu
kawi,
Berselimpat ukir Jawa,
Lilit-melilit akar
Cina,
Garam sebuku sisa
jeragan,
Bunga kenanga dimakan
ular,
Layang-layang di pintu
Raja.
Istana siap tukang pun
mati,
Tiada orang dapat
meniru,
Dipersembahkan kepada
baginda suami isteri.
Za'ba, 2008 Antologi
Sejadah Rindu, Dewan Bahasa dan Pustaka
(i) Berdasarkan seloka tersebut,nyatakan dua
reka bentuk tiang dalam istana yang telah siap dengan alatnya. [2 markah]
(ii) Seni bina istana
zaman dahulu sangat menitikberatkan unsur kesenian terutama dari segi keunikan
ukirannya.
Pada pendapat anda,
mengapakah unsur tradisional ini perlu dipelihara dalam kalangan masyarakat
hari ini? [3 markah]
(iii) Huraikan dua
pengajaran yang terdapat dalam seloka tersebut? [4 markah]
Soalan 3
: Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa [30
markah] Jawab semua soalan
(a) Tulis dua ayat
bagi setiap perkataan di bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud
dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan atau menggunakan perkataan
itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i) tegur (ii) serak (iii) selak [6
markah]
(b)
Tukarkan setiap ayat aktif di bawah ini kepada ayat pasif.
(i) Malaysia
mempamerkan aksi yang membanggakan apabila Berjaya mengutip 17 emas dalam kejohanan sukan itu.
(ii) Kita tidak dapat menafikan
hakikat bahawa cuaca memainkan peranan
penting dalam hidup.
(iii) Pihak berkuasa
hendaklah menjalankan kempen keselamatan di jalan raya untuk memastikan jumlah
kemalangan berkurangan. [6 markah]
(c)
Dalam petikan di bawah, terdapat tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan itu. Anda
tidak perlu menyalin petikan itu semula.
Dalam usaha hendak
melahirkan atlit setaraf dunia serta jenerasi yang berdayasaing, Kementerian
Pendidikan Malaysia telah mewajibkan setiap murid sekolah menyertai satu bidang
sukan sebagai landasan untuk menyungkil bakat sukan pada peringkat akar umbi
yang berlaku secara kolektif, bersepadu dan konsistan. [6
markah]
(d)
Dalam setiap ayat di bawah terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.
Senaraikan dan betulkan
kesalahan-kesalahan itu. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
(i) Ayah memberitahu
saya dan emak bahawa kami akan pulang di Angsana Kampung pada hujung minggu itu
untuk melihat nenek.
(ii) Pekerjaan itu
haruslah dilakukan mengikut produser supaya mendapat kelulusan dari pihak
berkuasa.
(iii) Koleksi
kereta-kereta model terbaharu keluaran syarikat pengeluar kereta nasional itu
mendapat sokongan yang menggalakkan daripada rakyat Malaysia.
[6 markah]
(e) Berikan satu peribahasa lain yang sama
maksud dengan peribahasa di bawah.
(i) Musuh dalam
selimut. (ii) Menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri. (iii) Bagaimana
acuan begitulah kuihnya.
[6 m]
[6 m]
Soalan 4
: Novel [15
markah] Jawab soalan-soalan di bawah
berdasarkan novel-novel yang berikut :
(i) Leftenan Adnan
Wira Bangsa karya Abdul Latip Talib (ii) Di Sebalik Dinara
karya Dayang Noor
(iii) Jendela
Menghadap Jalan karya Ruhani Matdarin (iv) Pantai Kasih
karya Azmah Nordin
(v) Tirani karya Beb
Sabariah (vi) Songket Berbenang
Emas karya Khairuddin Ayip
(vii) Bimasakti Menari
karya Sri Rahayu Mohd Yusop (viii) Silir Daksina
karya Nizar Parman
(a) Pada bahagian
perkembangan sebuah novel yang anda pelajari telah menarik minat anda kerana
terdapat keistimewaannya yang tersendiri. Huraikan dua keistimewaan tersebut.
[7 markah]
(b) Berdasarkan dua
buah novel yang anda pelajari, huraikan dua persamaan latar masyarakat yang
terdapat dalam kedua-dua novel tersebut. [8 markah]
KERTAS PEPERIKSAAN
TAMAT