MODUL 1 Soalan
1: Rumusan [30 markah]
Baca petikan dengan
teliti, kemudian buat satu rumusan tentang tanggungjawab ibu bapa dalam
mengatasi kemerosotan pencapaian akademik anak-anak dan kekangan dalam
meningkatkannya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Kebanyakan ibu bapa di negara ini amat
mementingkan pencapaian akademik anak mereka. Namun akhir-akhir ini banyak
masalah yang mengganggu pencapaian akademik pelajar seperti masalah tidak
berminat belajar, ponteng sekolah,dan masalah disiplin. Masalah ini perlu
ditangani segera supaya tidak menular sehingga menggugat pembangunan modal
insan di negara ini. Masalah tidak berminat terhadap pelajaran bukan sahaja
menyebabkan masa depan pelajar menjadi suram malah boleh menjejaskan nilai
moral. Hal ini demikian kerana,banyak pelajar yang tidak berminat terhadap
pelajaran telah melibatkan diri dalam kes jenayah terutama mereka yang suka
ponteng sekolah.
Bagi mengatasi masalah kemerosotan
pencapaian akademik ini, ibu bapa perlu memberikan tumpuan kepada punca
berlakunya kemerosotan tersebut. Apabila mengetahui puncanya akan memudahkan
masalah itu diatasi. Ibu bapa perlu sedar bahawa peranan mereka amat besar
dalam menentukan kejayaan anak-anak. Ibu bapa perlu mengutamakan kebahagiaan
rumah tangga dan mengelakkan tercetusnya masalah dalam keluarga sehingga
menjejaskan hubungan kekeluargaan kerana anak-anak ialah kurniaan Tuhan yang
tidak ternilai.
Menurut kajian psikologi, masalah
hubungan kekeluargaan menyebabkan anak itu tidak mempedulikan pencapaian
akademik mereka dan melakukan vandalisme sekali gus terjerumus dalam kegiatan
jenayah. Begitu juga dengan ibubapa yang sibuk mengejar kemewahan hidup tidak
akan dapat mendidik anak secara sempurna. Tambahan pula perubahan sistem sosial
da persekitaran mudah mempengaruhi tingkah laku anak-anak menyebabkan mereka
melakukan perbuatan negatif, bersikap agresif dan enggan mendengar nasihat. Hal
ini mengecewakan ibu bapa mereka.
Dalam dunia realiti, keluarga yang
bahagia tidak semestinya melahirkan anak-anak yang bijak. Bagi memastikan
hubungan sesama ahli keluarga sentiasa harmoni, ibu bapa hendaklah meluangkan
banyak masa bersama anak-anak ketika mereka belajar dan beriadah supaya
membuahkan hasil yang positif. Selain itu, ibu bapa perlu mempelajari cara-cara
yang berkesan untuk mendidik dan membimbing anak-anak.
Menurut pakar psikologi, langkah praktis
yang lain adalah dengan memberikan pujian yang ikhlas apabila anak-anak
menperoleh sesuatu kejayaan terutama dalam pelajaran . Anak-anak juga suka
memberikan pendapat mereka. Oleh itu,
ibu bapa perlu memberi peluang kepada mereka untuk melahirkan pendapat walaupun
pendapat itu mungkin kurang munasabah mengikut pandangan orang dewasa.
Anak-anak yang selalu diminta memberikan pendapatnya akan berasa diri mereka
lebih dihargai. Ibu bapa juga perlu mendengar keluhan anak-anak agar dapat
mengatasi masalah emosi mereka. Dalam usaha melahirkan generasi cemerlang,
usaha- usaha yang dilaksanakan oleh ibu bapa perlu bermula daripada institusi
keluarga kerana mereka merupakan tonggak penting dalam sesebuah keluarga. (Dipetik dan
diubahsuai daripada Dilema Kemerosotan Pencapaian Akademik oleh Tam Cai Lian,
Dewan Masyarakat, April 2009)
Soalan 2 (a) Petikan
Umum Berdasarkan petikan Soalan 1 , jawab soalan-soalan yang berikut dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
i) Berikan maksud
rangkai kata menggugat pembangunan [2 markah]
ii) Apakah
punca-punca yang menyebabkan anak-anak melakukan perbuatan negatif? [3 markah]
iii)Pada pendapat
anda, apakah cara-cara yang perlu dilakukan oleh pelajar untuk meningkatkan
pencapaian akademik mereka? [4m]
MODUL 2 : Soalan
1 : Rumusan [30 markah]
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang cara-cara berbelanja secara berhemat oleh golongan muda dan kekangan untuk menggalakkan mereka menabung.
Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Tabiat berbelanja melebihi pendapatan
dipercayai menjadi faktor anak muda di negara ini terjerat dalam krisis
kewangan. Situasi ini jika tidak ditangani, pasti memberikan kesan buruk kepada
tabungan negara. Selain itu, timbul keadaan golongan muda menghadapi masalah
kewangan kronik apabila usia mereka meningkat dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun
akan datang jika beban hutang yang ditanggung hari ini tidak dilangsaikan
sepenuhnya.
Sebenarnya, prinsip pengurusan kewangan
bukanlah sesuatu yang sukar untuk dipraktikkan jika anak muda mahu berubah
sikap dan lebih berdisiplin ketika mengurus hal-hal kewangan mereka. Bagi
mereka yang mempunyai maklumat asas tentang perancangan kewangan pasti tidak
sukar untuk melakukannya. Anak muda
yang
tidak arif pula, usahlah malas membaca dan membuat kaji selidik bagi mencari penyelesaian
terhadap beban kewangan. Tiada masalah yang tidak dapat diselesaikan, di mana
ada kemahuan di situ ada jalan. (Mereka perlu menentukan matlamat dalam
mengurus kewangan untuk masa hadapan mereka), misalnya menyambung pelajaran,
membeli rumah, atau mendirikan rumah tangga. Apabila kita sudah menentukan
matlamat kewangan, sudah pasti aliran kewangan kita akan menjadi lebih teratur
dan terancang.
Jika golongan muda merasakan bahawa pada
setiap akhir bulan mereka gagal untuk menyimpan wang, inilah masanya untuk
mereka memantau,dan mengawasi perbelanjaan semasa. Perkara penting yang perlu
dilakukan adalah dengan menyemak aliran perbelanjaan mereka pada setiap hujung
bulan. Sekiranya mereka melakukan semakan, maka mereka akan mengetahui sama ada
perbelanjaan mereka lebih cenderung ke arah keperluan ataupun atas kehendak nafsu
semata-mata. Tidak dapat dinafikan bahawa ada golongan muda yang lebih cenderung
untuk terus berbelanja sepuas-puas hati hingga lupa untuk menabung. Hal ini,
biasanya terjadi kepada orang muda yang baru melangkah ke alam pekerjaan. Bagi
mengelakkan perkara ini terus terjadi, mereka yang baru memasuki alam pekerjaan
perlu mencatat butiran perbelanjaan dan merancang aliran perbelanjaan sepanjang
bulan. Konsep perbelanjaan yang betul dan sepatutnya ialah perbelanjaan tidak
melebihi pendapatan. Oleh yang demikian, setiap kali menerima gaji bulanan
mereka perlu menabung untuk masa hadapan.
Penularan penggunaan kad kredit juga
kini menjadi trend yang sukar untuk dibendung dalam kalangan orang muda. Perkara
yang membimbangkan kita ialah mereka menggunakan kad kredit sebagai jalan mudah
untuk membeli-belah dan membayar hutang. Seharusnya, mereka mengelakkan
penggunaan kad kredit sebaliknya, menggunakan wang tunai ketika berbelanja.
Sekiranya mereka berbelanja mengikut hawa nafsu ketika menggunakan kad kredit,
hal inl akan menyebabkan mereka terjebak dalam kancah hutang, seterusnya
dikejar oleh 'along'. Oleh itu, golongan muda perlu berhemat ketika
berbelanja..
(Dipetik dan
diubahsuaikan daripada 'Urus RM, Tip Belanja Berhemat, Elak Jadi Hamba Duit'
oleh Alzahrin Alias Berita Harian,12 Mac 2011)
Soalan 2 (a) –
Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan berikut dengan menggunakan
ayat anda sendiri.
(i) Berikan maksud
rangkai kata dilangsaikan sepenuhnya. [2 markah]
(ii) Nyatakan tiga
kesan yang akan timbul sekiranya golongan muda boros berbelanja. [3 markah]
(iii) Pada pendapat
anda, apakah usaha-usaha kerajaan untuk menggalakkan golongan remaja menabung? Berikan
empat usaha. [4 markah]
MODUL 3 Soalan 1 : Rumusan (30 markah)
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu isi rumusan tentang peranan sekolah memupuk
perpaduan dalam kalangan pelajar dan faedahnya kepada negara. Panjang rumusan
hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Sekolah dalam
apa-apa jua keadaan harus sentiasa menjadi penggalak kepada pelajar agar
mempunyai tanggapan yang positif terhadap negara sendiri. Pepatah 'hujan emas
di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri', seharusnya
dibincangkan dengan mendalam di sekolah.
Sebagai
agen perpaduan, sekolah pada dasarnya bertanggungjawab menerapkan nilai murni
kepada pelajar. Sifat yang wujud dalam nilai ini diharapkan dapat mengubah
persepsi pelajar terhadap kepentingan kewujudan masyarakat majmuk di negara
ini. Satu perkara lagi yang seharusnya dipupuk dalam kalangan pelajar di negara
ini ialah pengetahuan dan sikap positif pelajar terhadap Negara Malaysia yang tercinta
ini. Pelajar hendaklah diberi kefahaman bahawa mereka seharusnya mempunyai
identiti rakyat Malaysia yang sebenar.
Sementara
itu, sekolah juga merupakan agen sosialisasi yang sangat berkesan. Dalam hal
ini, sekolah hendaklah memastikan bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa
pengantar dalam aktiviti pembelajaran dan pengajaran. Pada masa yang sama,
pembelajaran di sekolah seharusnya menekankan kaedah yang membolehkan pelajar
memahami roh dan prinsip Rukun Negara. Perkara ini semakin tidak dihiraukan
oleh kebanyakan pihak. Begitu juga halnya dengan proses pemasyarakatan pelajar.
Pelajar perlu dilatih, diasuh, dikawal dan dikehendaki mengikuti dan
mengamalkan nilai-nilai murni yang menjurus ke arah perpaduan dalam kalangan
masyarakat.
Selain itu, sekolah juga mampu menerapkan
nilai-nilai murni ketika guru dan pelajar melaksanakan aktiviti-aktiviti secara
kolektif. Perkara ini boleh dilaksanakan ketika sekolah mengadakan
aktiviti-aktiviti seperti perhimpunan harian, nyanyian lagu Negaraku, pembacaan
ikrar Rukun Negara dan upacara menaikkan bendera. Seterusnya, peranan guru di
sekolah amatlah besar dalam merealisasikan hasrat murni ini. Mereka perlu
memastikan setiap aktiviti menerapkan proses menghayati dan mengamalkan
perpaduan, semangat kenegaraan, kebersamaan, dan patriotisme. Sikap guru itu
sendiri perlu menunjukkan bahawa perpaduan sangat penting kerana tindakan guru
boleh mempengaruhi para pelajar di sekolah.
Sistem
pendidikan semata-mata tidak akan mampu mewujudkan perpaduan yang menjadi asas
gagasan 1Malaysia. Ibu bapa sepatutnya menyokong dan membantu guru merancang
serta melaksanakan apa-apa jua program yang boleh memenuhi hasrat dan cita-cita
murni ini. Di rumah, ibu bapa seharusnya menyambung segala tugas guru untuk
memupuk perpaduan supaya tidak wujud pertembungan nilai, di samping menjadi
suri teladan ketika berinteraksi dengan masyarakat sekeliling yang berlainan
kaum. Jika kedua-dua pihak memainkan
secara kolektif peranan ini secara sedar dan bersungguh-sungguh, sudah pasti
gagasan ini akan menjadi kenyataan.
(Dipetik dan
diubahsuaikan daripada "Merealisasikan Gagasan 1Malaysia" oleh Mohd. Saleh
Ismail, Dewan Masyarakat, September 2009)
Soalan
2 (a) - Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan berikut
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata tanggapan yang positif. [2 markah]
(ii)
Bagaimanakah ibu bapa dapat membantu pihak sekolah merealisasikan hasrat untuk
mewujudkan perpaduan dalam kalangan pelajar?[3m]
(iii)Pada
pendapat anda, apakah halangan-halangan yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam
menjayakan agenda perpaduan negara?[4m]
MODUL 4 Soalan 1 : Rumusan [
30 markah ]
Baca petikan di bawah
dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah menangani
jenayah siber dan masalah-masalah menangani jenayah siber. Panjangnya rumusan
hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Istilah alam siber digunakan secara meluas
untuk menggambarkan sesuatu yang berkaitan dengan komputer, teknologi maklumat
dan pelbagai budaya. Internet merujuk dunia dalam talian sebagai media
komunikasi. Setiap individu di alam siber mempunyai kuasa tersendiri dengan
bersembunyi di sebalik nama samaran. Keadaan ini mendedahkan pengguna kepada
jenayah di alam siber seperti mangsa ditipu menerusi Internet yang melibatkan
kerugian wang ringgit, khususnya menerusi laman sesawang “bank palsu”. Oleh
itu, terdapat beberapa garis panduan yang perlu dipatuhi oleh pengguna,
antaranya penggunaan program antivirus yang menyediakan perlindungan secukupnya
kepada komputer peribadi.
Dalam
dunia Internet, terdapat segelintir golongan yang menceroboh system komputer
yang dikenali sebagai penggodam. Bagi mengelakkan penggodaman berlaku, kata
laluan mestilah sentiasa dilindungi supaya lebih selamat dan sukar diakses oleh
orang lain. Jenayah siber juga boleh berlaku melalui e-mel. Oleh itu, pengguna
jangan sesekali membuka e-mel yang meragukan daripada pihak yang tidak
dikenali. Jika pengguna ingin juga membuka e-mel berkenaan, pastikan tidak terus
mengklik pautan yang disediakan kerana lazimnya transaksi rasmi dalam talian
tidak akan menghantar e-mel yang mempunyai pautan di dalamnya. Sekiranya
terdapat lampiran yang dihantar, kita disarankan agar membukanya setelah
diimbas terlebih dahulu.
Selain itu, pengguna hendaklah berhati-hati
apabila bersembang dengan orang yang tidak dikenali di alam siber. Hal ini
demikian kerana banyak kes jenayah dan salah laku sosial bermula daripada
ruangan sembang di Internet. Kita juga diharapkan tidak mudah membuat janji
temu dengan kenalan di alam siber. Sekiranya bersetuju bertemu, bermakna
sebelah kaki sudah termasuk dalam perangkap penjenayah siber. Begitu juga kita
jangan sesekali memberikan kepercayaan dengan mendedahkan maklumat peribadi
kepada individu yang baru dikenali menerusi Internet.
Seterusnya, pengguna jangan mudah membayar
wang sebagai deposit untuk mendapatkan sesuatu yang dijanjikan. Pengguna juga
jangan mudah menjadi responden soal selidik yang diuruskan oleh individu yang
sebenarnya hanya bertujuan untuk menjanakan pendapatannya. Bertitik tolak
daripada situasi tersebut, pengguna juga diingatkan supaya tidak mudah
terpedaya oleh godaan untuk menjadi kaya dengan cepat menerusi iklan pelaburan
yang menjanjikan keuntungan berlipat ganda. Iklan sebegini biasanya meminta
pengguna mengeluarkan sedikit wang sebagai modal. Namun, pilihan terletak di
tangan pengguna untuk menilai maklumat yang dipaparkan dalam Internet itu benar
atau sebaliknya.
Dipetik dan
diubah suai daripada “Etika di Alam Siber” oleh Zuraidah Hanim binti Md. Akhir Dewasa
Siswa, Februari 2013
Soalan
2 (a) – Petikan Umum
Berdasarkan
petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda
sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata ruangan sembang. [ 2 markah ]
(ii)
Pengarang menyatakan bahawa terdapat beberapa kesan negatif penggunaan Internet
kepada pengguna. Nyatakan kesan-kesan tersebut. [ 3 markah ]
(iii)
Pada hari ini, terdapat segelintir pengguna yang menyalahgunakan Internet. Huraikan
pendapat anda tentang tindakan-tindakan yang patut dikenakan terhadap pengguna
yang menyalahgunakan Internet. [ 4 markah ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan