KOLEKSI SOALAN
KOMSAS PEPERIKSAAN PERCUBAAN BM SPM
BERSERTA JAWAPAN UNTUK CALON SPM TEKS PANTAI KASIH & BIMASAKTI MENARI
KERTAS 2 KOMSAS SET 1 – (JPN KELANTAN )
Soalan 2(d) –Sajak Baca sajak,kemudian jawab soalan-soalan
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
ERTI HIDUP BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
Suara Anak Pahang, 2009 Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan sajak di atas, apakah perasaan yang dialami oleh
penyajak? [2 markah]
(ii) Yang tua dihormati, Yang muda disayangi. Pada pendapat anda,
apakah langkah-langkah untuk menggalakkan golongan muda menghargai warga
emas?[3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran berdasarkan sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i)
Perasaan yang dialami oleh penyajak
ialah penyajak berasa kesunyian, penyajak amat kasih akan anak-anaknya,
penyajak berasa.tersisih contoh aku bagi mereka tiada makna,
(ii)
Langkah-langkah: untuk menggalakkan
golongan muda menghargai warga emas adalah melalui kempen bertemakan sayangilah
warga emas’, ibu bapa jadi suri teladan kepada anak-anak, didikan agama
terhadap anak-anak agar sentiasa menghargai orang tua. Media social menyiarkan program menghargai warga emas.
Warga emas perlu tunjuk teladan yang baik untuk mereka dihargai, dihormati oleh
golongan muda. [maksimum : 3 markah] [Isi
cukup : 2 Isi]
(iii) Dua pengajaran berdasarkan rangkap sajak: Kita janganlah
mengabaikan ibu bapa apabila mereka sudah tua agar mereka tidak kesunyian.
Seterusnya, kita hendaklah bertanggung jawab menjaga kedua-dua ibu bapa setelah
mereka tua agar mereka tidak berasa
kesepian dankesunyian.
KERTAS 2 KOMSAS SET 2 – (YAYASAN ISLAM KELANTAN (YIK) )
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak , kemudian jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Teo Wei Sing
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
Antologi Sejadah Rindu Pekan Ilmu Sdn. Bhd
(i) Berikan maksud “cinta dalam rahim dilupai”. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah tindakan anak-anak yang mempunyai
kerjaya dapat membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa mereka? [3 m]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat yang terdapat dalam
sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud “cinta dalam rahim dilupai” ialah rasa sayang sejak
dalam kandungan tidak diingati.
(ii) Pendapat saya, tindakan anak-anak yang mempunyai kerjaya
dapat membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa mereka adalah dengan sentiasa
bertanya khabar, jenguk ibu bapa di rumah, telefon dan bertanya khabar, kirim
wang setiap bulan, jaga ibu bapa ketika sakit.
2 isi sahaja. Terima juga pendapat yang lain. [maksimum : 3 markah]
(iii) Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah kita mestilah
sayang akan ahli keluarga dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka kerana
mereka telah banyak berkorban untuk kita Seterusnya Kita perlulah tabah menghadapi cabaran dalam
kehidupan demi mematangkan diri, terutamanya menghadapi kesunyian pada usia
yang tua. Kita haruslah menjaga ibu
dan tidak meletakkan tanggunjawab pada ahli keluarga yang lain. Kita mestilah berdikari sewaktu hidup seorang diri supaya tidak terlalu bergantung
pada anak-anak, walaupun ibu bersendirian
sewaktu tua. Jawab 2 isi = 4markah (jawapan lengkap dengan huraian)
KERTAS 2 KOMSAS SET 3 – (JPN TERENGGANU (SET 2)
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak kemudian jawab soalan-soalan
yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Teo Wei Sing Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan rangkap pertama di atas, apakah keluhan penyajak?
[2 markah]
(ii) Ibu bapa merupakan insan yang banyak berjasa dalam hidup
kita. Sebagai seorang anak, bagaimanakah cara yang patut anda lakukan untuk
membalas jasa kedua-dua ibu bapa? [3 markah]
(iii) Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak di atas. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Keluhan penyajak ialah penyajak kesunyian kerana malam yang
dilaluinya begitu sepi keadaan itu tetap
tidak berubah pada keesokan harinya
tiada sesiapa yang datang menziarahinya . [maksimum : 2 markah]
(ii) Cara untuk membalas jasa kedua-dua ibu bapa adalah dengan Sentiasa mentaati perintah ibu bapa /
menghormati ibu bapa Menghadiahkan kejayaan dalam hidup kepada mereka
Memelihara dan menjaga mereka apabila ibu bapa kita tua / sakit Membantu mereka
melakukan sesuatu perkara , Sentiasa
menziarahi mereka , Berusaha memenuhi keinginan mereka / menyediakan tempat
tinggal / kemudahan Mendoakan
kesejahteraan mereka [maksimum : 3 markah] [ Isi cukup : 2 isi]
(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak Nilai ketabahan. Contohnya, penyajak tabah mengharungi
kehidupan seorang diri dan kesunyian tanpa dihiraukan oleh anak- anak.
Seterusnya Nilai kasih sayang. Contohnya, penyajak tetap menyayangi anaknya walaupun
angah along dan bongsu itu tidak mempedulikannya Selanjutnya Nilai keinsafan. Contohnya,
penyajak sedar dan insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan. [maksi : 4 m]
KERTAS 2 KOMSAS SET 4 – (KUALA LUMPUR )
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak kemudian jawab soalan-soalan
yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Teo Wei Sing Antologi Sejadah Rindu KPM
(i)
Berdasarkan sajak
tersebut, nyatakan pesanan penyajak kepada anak-anaknya? [2 markah]
(ii)
Ibu bapa tidak
mengharapkan balasan atas segala pengorbanan terhadap anak-anak mereka. Apakah
sumbangan yang dapat anda lakukan kepada ibu bapa untuk membalas jasa mereka?
[3 markah]
(iii)
Huraikan gaya bahasa yang terdapat dalam
sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Berdasarkan sajak , pesanan penyajak
kepada anak-anaknya ialah Jangan terlalu bangga diri Kerana setiap yang hidup
pasti akan mati dan hanya Tuhan yang kekal
(ii) sumbangan yang dapat saya lakukan
kepada ibu bapa untuk membalas jasa mereka
Mendoakan kesejahteraan dan kesihatan yang baik., Menjaga mereka apabila
mereka tua., Berusaha mencapai kejayaan
dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM 2019
(iii) Gaya bahasa yang terdapat dalam sajak
ialah
Anafora - perkataan ‘ada yang’ rangkap ketiga baris
9 dan 10· Imej alam –
malam / tasik / rumput / angin· Responsi - perkataan ditendang ke rangkap
kedua, baris 6 dan 7· Metafora –
benih keinsafan / embun cinta· Personifikasi – malam sepi· Simile – bagai
kalung· Sinkope - ku /
jika calon menulis ‘anakku’ / ‘bakaku’ / ‘menjengukku’ / ‘leherku’ –( calon perlu· garis pada ‘ku’)
KERTAS 2 KOMSAS SET 5 – (PPD KOTA MARUDU, SABAH)
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak , kemudian jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI-(Teo Wei Sing)
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
Antologi Sejadah
Rindu Pekan Ilmu Sdn. Bhd
(i) Gambarkan keadaan hidup penyajak sebagai seorang tua
berdasarkan sajak. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan
segelintir anak meminggirkan ibu bapa mereka? [3 markah]
(iii) Nyatakan dua nilai kemanusiaan yang terkandung dalam sajak
tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Gambaran keadaan hidup penyajak sebagai seorang tua
berdasarkan sajak ialah penyajak seorang ibu yang kesunyian, tidak dipedulikan
oleh anak-anaknya, sedang menderita kesakitan [maksimum : 2 markah]
(ii) faktor-faktor yang menyebabkan segelintir anak meminggirkan
ibu bapa mereka adalah kerana Kurangnya
didikan ibu bapa dari segi moral dan
agama, Terikut budaya barat yang negative, Lebih mementingkan materialistik
dalam menjalani kehidupan [maksimum : 3
markah]
(iii) Dua nilai kemanusiaan yang
terkandung dalam sajak tersebut
ialah Nilai kasih sayang iaitu kasih sayang seorang ibu terhadap
anaknya tetap utuh walaupun anaknya itu melupakannya. Seterusnya Nilai
ketabahan iaitu tabah dalam mengharungi kehidupan seorang diri dan kesunyian
tanpa dihiraukan oleh anak-anak. Nilai
keinsafan – penyajak sedar dan insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan.Nilai
tanggungjawab iaitu sikap tanggungjawab
ibu bapa terhadap anak- anaknya dengan mendoakan mereka agar dikurniakan
keinsafan. [maksimum
: 4 markah
KERTAS 2 KOMSAS SET 6 – (JPN SELANGOR (SET3)
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan
menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
TEO WEI SING Antologi
Sejadah Rindu KPM
(i) Berikan maksud rangkai kata jangan terpegun dalam rangkap
akhir sajak tersebut. [2 markah]
(ii) Kesibukan bekerja telah menyebabkan anak-anak menjadi
renggang dengan ibu bapa mereka. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh
dilakukan oleh anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab
masing-masing untuk membalas jasa dan pengorbanan kedua- dua ibu bapa mereka?
[3 markah]
(iii) Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut.
[4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud rangkai kata jangan
terpegun - Usah terkaku / elakkan
termenung [maksimum : 2 markah]
(ii) Pada pendapat saya cara-cara yang
boleh dilakukan anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab
masing-masing untuk membalas jasa ibu bapa mereka dadalah dengan Menghormati /
menyayangi ibu bapa ,Meluangkan masa untuk berkomunikasi/ menziarahi ibu bapa.,
Menyediakan keperluan hidup yang lebih
selesa. Memberi hadiah hari lahir, tarikh/ hari istimewa ibu bapa 1 [maks : 3 m][ Isi : 2 isi]
(iii) Dua persoalan yang terdapat
dalam sajak ialah Persoalan kehidupan warga tua yang mendambakan kasih sayang
anak-anak.
Contoh, ibu bapa yang sudah tua yang
tinggal berjauhan dengan anak-anak mengharap anak anaknya datang menjenguknya. Persoalan
kealpaan anak-anak menunaikan tangungjawab kepada ibu bapa. Contoh, anak-anak
alpa terhadap tanggungjawab masing-masing untuk menjaga ibu bapa sehingga
mengharap sesama sendiri yang akhirnya ibu bapa terabai. Persoalan kasih sayang ibu bapa yang tiada
sempadan terhadap anak- anak. Contoh, penyajak terus berdoa agar anak-anaknya
insaf atas perbuatan mereka yang meminggirkannya. [mak : 4 m]
KERTAS 2 KOMSAS SET 7 – (PENANG FREE SCHOOL)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca petikan sajak kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
.Suara Anak Pahang, 2009 Pekan Ilmu Sdn. Bhd. Antologi Sejadah
Rindu
(i) Berikan maksud frasa disirami benih keinsafan. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara seorang anak yang
bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur ? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud frasa disirami benih keinsafan ialah diberikan kesedaran /menimbulkan /melahirkan
kesedaran / memutikkan kesedaran [2 m]
(ii) cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu bapa
tua yang uzur adalah dengan mengupah pengasuh/orang gaji/pembantu/jururawat
untuk menjaga, tinggal bersama-sama
dengan mereka / mengajak tinggal bersama-sama / meminta isteri/anak-anak
bergilir-gilir menjaga ibu bapa uzur menempatkan mereka/ibu bapa di pusat
penjagaan orang tua uzur pada waktu bekerja / mengambil cuti tanpa gaji (atau
cuti lain) untuk menjaga ibu bapa [maksimum : 3 markah][Isi cukup : 3 isi]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini ialah Persoalan
tentang nasib warga emas yang terbiar misalnya ‘aku’/penyajak berasa sunyi
kerana tiada anak-anak datang menziarahinya. Seterusnya Persoalan tentang kasih
sayang suci seorang ibu misalnya penyajak mendoakan semoga anak-anak akan
menjadi insaf dan sedar akan kesalahan mereka.
Selanjutnya Persoalan tentang
hidup manusia di muka bumi bersifat sementara misalnya penyajak menyatakan
bahawa semua yang hidup akan mati kecuali Tuhan
Selanjutnya Persoalan tentang anak-anak yang tidak
bertanggungjawab menjaga ibu (bapa) misalnya mereka menolak antara adik- beradik
untuk menjaga ibu bapa . Selain itu Persoalan kehidupan seorang tua yang kesunyian misalnya
penyajak menyatakan bahawa dia sering berada
dalam keadaan sangat sunyi tanpa anak-anaknya. [maksimum : 4 m] [Isi cukup : 2 isi ]
KERTAS 2 KOMSAS SET 8 – (SMK MANIK, TELUK INTAN,
PERAK)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
Teo Wei Sing
Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Nyatakan harapan penyajak terhadap anaknya seperti yang digambarkan
dalam rangkap ketiga. [2 markah]
(ii) Terdapat segelintir masyarakat kini yang menghantar ibu bapa
mereka ke rumah orang-orang tua. Pada pendapat anda, mengapakah mereka
bertindak menghantar ibu bapa ke rumah orang tua-tua? [3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.
[4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Harapan penyajak dalam
rangkap ketiga ialah Penyajak berharap agar anak-anaknya sama ada yang sanggup
berbakti atau yang telah melupakannya akan diberikan keinsafan. [maksimum
: 2 markah]
(ii) Sebab anak-anak bertindak menghantar ibu bapa mereka ke rumah
orang tua-tua: dalah kerana Tidak
mempunyai sifat tanggungjawab . Selanjutnya mereka Tidak mempunyai masa untuk
menjaga ibu bapa Seterusnya mereka Terlalu
sibuk dengan kerjaya [ 3 markah] [2
Isi]
(iii) Dua Pengajaran
daripada sajak ialah Kita mestilah
menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama
ini dapat dibalas.. Selanjutnya Kita
hendaklah sentiasa menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi.
Di samping itu Kita
perlulah menjaga ibu bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka
terjamin. Seterusnya Kita hendaklah
sedar bahawa tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang
di sekeliling kita.
Dan Kita hendaklah
memaafkan kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita
supaya permusuhan
tidak berpanjangan.
[maksimum : 4 markah untuk 2 pengajaran]
KERTAS 2 KOMSAS SET 9 – (JPN PERAK )
Soalan 2 (d) – Sajak Baca petikan sajak , kemudian jawab
soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI- Teo Wei Sing
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
(Antologi Sejadah
Rindu, DBP)
(i) Apakah keluhan yang cuba disampaikan oleh warga tua dalam
sajak tersebut?[2 markah]
(ii) Ibu bapa perlu dihormati dan disayangi. Pada pendapat anda,
bagaimanakah cara untuk menghormati dan menyayangi ibu bapa kita?[3 m]
(iii) Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.
[4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Keluhan yang cuba
disampaikan oleh warga tua ialah Keluhan warga tua yang berasa kesunyian kerana
anak-anaknya telah melupakan kasih sayangnya terhadap mereka Harapan agar anak-anaknya dikurniakan
keinsafan terhadap perbuatan mereka itu oleh Tuhan [2 m]
(ii) Cara seseorang anak menghormati dan menyayangi ibu bapa
adalah dengan Sentiasa menjaga kebajikan mereka agar mereka tidak berasa
terasing dan terpinggir daripada kasih saying anak-anak . Seterusnya Menyayangi
dan menghormati mereka dengan sepenuh hati dan keikhlasan agar mereka berasa
disayangi dan kehadiran mereka diperlukan oleh anak-anak Selanjutnya Mendengar
nasihat ibu bapa, Belajar bersungguh-sungguh, Tidak memalukan / menjaga maruah
ibu bapa , Bertutur / bercakap dengan sopan, Memberikan hadiah / penghargaan sempena hari
istimewa, Membawa ibu bapa menunaikan haji / umrah / melancong [maksimum : 3 markah]
(iii) Dua pengajaran yang
terdapat dalam sajak ialah Kita hendaklah sentiasa menyayangi ahli keluarga
Penyajak mengharapkan belaian kasih sayang daripada anak- anak pada penghujung
usianya. Selanjutnya Kita perlu tabah
menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan terutamanya ketika usia tua.
Contoh, Penyajak tabah menjalani kehidupannya yang diabaikanoleh anak-anak
dengan mencari kehidupannya sendiri serta menanggung penderitaan hidup tanpa
ada tempat bergantung yang kukuh. Seterusnya
Kita haruslah bertanggungjawab menjaga kebajikan dan menggembirakan ibu
bapa walaupun tinggal berjauhan
contohnya, Anak-anak perlu sedar terhadap tanggungjawab untuk menjaga
kebajikan ibu kandung/ ibu bapa dan memberikan
kebahagiaan kepadanya/ mereka. [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS SET 10 – (JPN PERLIS)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Antologi Sejadah
Rindu, Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berdasarkan sajak tersebut, nyatakan dua harapan penyajak. [2
markah]
(ii) Kasih sayang amat penting dalam hubungan kekeluargaan. Pada
pendapat anda, mengapakah hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih
sayang? [3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut.
[4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Dua harapan penyajak adalah agar anak-anak menziarahinya/menjenguknya , Semoga anak–anak
insaf atas perbuatan mereka yang mengabaikannya dan berharap
agar anak-anak menjadi penawar/pengubat kedukaannya [maksimum : 2 markah]
(ii) Hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih sayang adalah untuk menjaga emosi ahli keluarga.
Kita dapat mengelakkan daripada anak-anak
terlibat dalam gejala social, dapat mengukuhkan hubungan/silaturahim, membentuk keluarga yang harmoni/bahagia, mengelakkan
konflik keluarga dan memupuk sikap
saling menghormati maksimum:3
m][Isi cukup : 2i]
(iii) Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah Kita mestilah
menziarahi ibu bapa sekiranya tinggal berjauhan. Contoh : Penyajak mengharapkan
anak-anaknya datang menziarahinya kerana dia berasa terlalu sunyi. Seterusnya, Kita mestilah menjaga ibu bapa
ketika mereka sakit. Contoh : Penyajak menyatakan bahawa anak-anaknya
melepaskan tanggungjawab untuk menjaganya.
Kita mestilah insaf bahawa
kehidupan kita hanyalah sementara dan Tuhan yang kekal abadi. Contoh Penyajak sedar dan insaf bahawa kehidupan ini
hanya sementara dan hanya Tuhan yang kekal. Dan Kita mestilah mendoakan anak-anak supaya
mereka sentiasa melakukan kebaikan. Contoh Penyajak sentiasa mendoakan anak-
anaknya agar diberi keinsafan. [maksimum
: 4 markah] [Isi cukup : 2 isi]
KERTAS 2 KOMSAS SET 11 – (SEKOLAH BERASRAMA PENUH (SBP)
SE-MALAYSIA)
Soalan 2(d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Pekan Ilmu Sdn.
Bhd dalam antologi Sejadah Rindu,
(i) Nyatakan sebab-sebab aku mengeluh kesunyian? [2 markah]
(ii) Terdapat segelintir anak-anak yang mengabaikan tanggungjawab
terhadap ibu bapa. Pada pendapat anda, apakah sebab-sebab anak-anak pada masa
ini mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa? [3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam rangkap 2 dan
satu persoalan dalam rangkap 3 sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) aku mengeluh kesunyian adalah kerana berasa kesepian , kehidupan yang tidak
berubah dan tiada sesiapa yang datang menziarah atau menjenguk [maksimum : 2 markah]
(ii) Sebab-sebab anak-anak pada masa ini mengabaikan tanggungjawab
terhadap ibu bapa adalah kerana mereka tinggal berjauhan dengan ibu bapa, kos sara
hidup yang semakin tinggi, sibuk dengan kerjaya , sibuk menguruskan hal keluarga sendiri
(Jawapan lain boleh diterima)
[maksimum : 3 markah]
[Isi cukup : 2 isi]
(iii) Persoalan dalam Rangkap 2: Persoalan nasib warga tua yang dipinggirkan
oleh anak-anak Contoh: Anak-anak tidak
sanggup menjaga ibu bapa yang sudah tua. Seterusnya Persoalan pengorbanan ibu bapa terhadap anak-
anak Contoh: Penulis berasa kecewa terhadap anak-anak yang melupakan ibu yang
mengandungkannya. 1
Persoalan dalam Rangkap 3: Persoalan harapan ibu bapa terhadap anak-anak Contoh
Penulis berharap agar anak-anaknya insaf akan kesilapan yang telah dilakukan Seterusnya Persoalan tentang hidup dan mati ialah
ketentuan Tuhan Contoh: Penulis mengingatkan setiap yang bernyawa akan mati dan
tiada yang kekal abadi [maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 isi (P+H)]
KERTAS 2 KOMSAS SET 12 – (JPN MELAKA )
Soalan 2 (d) – Sajak - Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.
Suara Anak
Pahang, 2009 Antologi Sejadah Rindu Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berdasarkan rangkap ketiga, apakah harapan penyajak terhadap
anaknya? [2 markah]
(ii) Ibu bapa merupakan insan yang banyak berjasa dalam hidup
anak-anak. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara anak-anak membalas jasa ibu
bapa mereka. [3 markah]
(iii) Huraikan nilai yang terdapat dalam sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Harapan penyajak terhadap anaknya: ialah berharap anaknya
mendapat keinsafan, berharap kesedihan
atas perbuatan anaknya terubat , berharap anak-anak mempunyai perasaan kasih sayang.
1 [maksimum : 2 markah]
(ii) Cara-cara anak membalas jasa ibu bapa adalah dengan sentiasa mengambil berat tahap kesihatan ibu
bapa , menanggung perbelanjaan ibu bapa, sentiasa menziarahi ibu bapa dan mempelawa ibu bapa tinggal bersama-sama [maksimum : 3 markah]
(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak :ialah keinsafan. Contohnya, penyajak sedar dan insaf
bahawa tiada yang kekal melainkan Tuhan. Nilai kasih sayang. Contohnya, kasih sayang ibu bapa
terhadap anak- anaknya tetap tidak berubah walaupun anaknya telah menderhaka. Nilai ketabahan. Contohnya, ketabahan ibu
bapa yang melalui kehidupan sendiri yang tidak dihiraukan oleh anak- anak. Nilai tanggungjawab. Contohnya, sikap
tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anaknya walaupun anaknya telah menderhaka dengan
cara mendoakan. [ 4 m][ 2 Isi]
KERTAS 2 KOMSAS SET 13 – (MRSM )
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
ERTI HIDUP
BERERTI
Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
Suara Anak Pahang, 2009 Antologi Sejadah Rindu Kementerian
Pendidikan Malaysia
(i) Apakah maksud baris 4 dan 5 dalam rangkap ketiga sajak di
atas? baik setia mahupun derhaka semoga disirami benih keinsafan [2 markah]
(ii) Keluarga yang bahagia menjadi idaman semua orang. Pada
pendapat anda, selain ibu bapa apakah peranan yang boleh dilakukan oleh
pelbagai pihak untuk mencapai hasrat tersebut? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud baris 4 dan 5
dalam rangkap ketiga sajak ialah Penyajak
berharap/mendoakan anak-anaknya sama ada yang berbakti / baik atau yang telah
melupakannya/ tidak taat.. Berasa insaf
/ sedar akan kesilapan. [maksimum : 2 markah]
(ii) Peranan pelbagai pihak untuk mencapai hasrat keluarga bahagia
Jiran mengambil tahu / prihatin akan kebajikan keluarga yang menghadapi musibah
/ masalah. Kerajaan/NGO menganjurkan
kursus/bengkel keibubapaan. Kerajaan
menyediakan penghargaan/anugerah kepada keluarga bahagia. Media massa/media
sosial mengadakan kempen/filem/iklan Sayangi Keluarga Anda, Yang Tua Dihormati
Yang Muda Disayangi, Utamakan Keluarga, drama Bisik pada Langit, filem Pulang.
Guru / sekolah menerapkan
nilai kekeluargaan kepada murid. Komuniti/masyarakat menganjurkan program hari
keluarga.
LPPKN menyediakan modul pengurusan kerjaya dan keluarga kepada
masyarakat. [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
(iii) Dua persoalan yang
terdapat dalam sajak ialah Persoalan
kesunyian hidup pada usia tua. Contoh Penyajak menghadapi kesunyian hidup kerana
malam yang dilaluinya begitu sepi / ditinggalkan oleh anak-anaknya. Persoalan kasih sayang ibu / keikhlasan
seorang ibu. Contoh Penyajak sentiasa
mendoakan anak-anaknya insaf dan memberi kasih sayang kepadanya.
Persoalan nasib warga tua
yang dipinggirkan oleh anak-anak. Contoh : Penyajak berasa dirinya dipinggirkan
oleh anak-anaknya kerana mereka tidak mahu menjaga dan saling menolak daripada memikul
tanggungjawab. Persoalan penderitaan ibu bapa yang diabaikan Contoh Penyajak menanggung penderitaan dan
kesakitan seorang diri tanpa anak-anak di sisi.
Persoalan hidup dan mati
ketentuan Tuhan. Contoh Penyajak
menyatakan bahawa tiada yang kekal di dunia ini kecuali Tuhan (: 4 m2 Isi]
KERTAS 2 KOMSAS SET 14 – (JPN NEGERI SEMBILAN)
Soalan 2(d) – Puisi Moden Baca sajak kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya
dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sang Gembala Kuda
Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melempar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!
Mohd Hashim
Othman Istimewa, 2012 Utusan
Publications & Distributors Sdn. Bhd. Antologi Jaket Kulit Kijang KPM
(i) Berdasarkan rangkap ketiga sajak tersebut, nyatakan sebab Sang
Gembala Kuda dianggap sebagai lelaki yang mempunyai kuasa? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri yang perlu ada dalam
diri seorang pemimpin dihormati dan disegani? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Perkara yang menyebabkan Sang Gembala Kuda
dianggap lelaki yang mempunyai kuasa kerana
arahannya dipatuhi , berani
menghadapi segala rintangan ketika perburuan,bijak menggunakan tipu helah
dengan berpura-pura sebagai penyelamat maruah [2 m)
(ii) Ciri-ciri pemimpin yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin
agar dihormati dan disegani ialah seorang pemimpin perlu mempunyai personaliti
yang baik, bersedia menerima teguran dan
kritikan yang membina , mempunyai daya fikiran jauh ke hadapan atau berwawasan ,
mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan sendiri tanpa menunggu orang
lain , kebolehan berkomunikasi secara berkesan ,mempunyai integriti, mempunyai
pegangan agama yang kukuh [maksimum: 3
m] [cukup : 2 Isi]
(iii) Persoalan yang terdapat dalam sajak ialah Persoalan kebijaksanaan dalam memimpin Sang
Gembala Kuda menggunakan cemeti untuk kuda-kudanya. Persoalan kepatuhan kepada
ketua Kuda patuh terhadap Sang Gembala Kuda kerana makanan yang diberikan. Persoalan kekuasaan seorang pemimpin Kuda
tidak akan membantah arahan Sang Gembala Kuda. Persoalan penganiayaan terhadap
haiwan - Setelah kuda diberi makan, Sang Gembala Kuda akan terus menunggang
kuda tanpa menghiraukan keletihan kuda tersebut. [ 4 m] [ : 2 Isi]
KERTAS 2 KOMSAS SET 15 – (JPN PULAU PINANG)
Soalan 2(d) – Sajak- Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SANG GEMBALA KUDA
Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana dia
melampar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya dia
lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!
Mohd Hashim Othman, Istimewa, 2012 Antologi Jaket Kulit Kijang
dari Istanbul, KPM.
(i) Siapakah “aku” berdasarkan sajak tersebut? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah peranan pelbagai pihak untuk
mengatasi penganiayaan terhadap haiwan?[3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ini. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN (i) “Aku” berdasarkan sajak ialah seorang penyelamat maruah, seorang yang berjuang atas dasar kebenaran, seorang yang menentang
kebobrokan/penyelewengan [maksimum : 2 markah][Isi
cukup : 2 isi]
(ii) Peranan pelbagai pihak untuk mengatasi penganiayaan terhadap
haiwan: pihak kerajaan menguatkuasakan undang-undang yang ketat/tegas/ mengenakan
hukuman berat kepada mereka yang melakukan penganiayaan haiwan, menubuhkan agensi khas/badan/NGO Perlindungan
Haiwan mengatasi masalah ini (seperti SPCA) , masyarakat melaporkan kepada
pihak berkuasa tentang kejadian penganiayaan haiwan , pihak media massa
mewara-warakan mesej tentang sifat ihsan / belas kasihan terhadap haiwan , Pihak
sekolah menyedarkan para pelajar tentang masalah penganiayaan haiwan/cara-cara
mengatasi ibu bapa menasihati anak-anak
daripada terlibat dalam sebarang tindakan penganiayaan haiwan. [3 m] 2 isi]
(iii) Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah Kita
mestilah berani menghadapi pelbagai rintangan tanpa mudah berputus asa Contohnya, penjaga kuda berani menempuh
berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
Kita perlulah gigih berusaha dalam melaksanakan tugasan. Sebagai
gembala kuda contohnya, sang gembala
kuda sangat gigih dalam melaksanakan tugasnya memburu kuda-kuda liar / demi
memastikan kuda-kudanya dikandangkan.
Kita sewajarnya patuh akan arahan dan suruhan ketua demi keharmonian
sesebuah organisasi Contohnya, sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan
penjaga kuda. Kita hendaklah bijak dalam merancang
dan menjalankan tugas dengan baik dan sempurna Contohnya, penjaga kuda bijak mengawal kuda
tunggangannya ketika dia menghalau kuda-kuda itu masuk ke kandang. Kita hendaklah berjuang demi kebenaran-misalnya
penyajak berjuang atas kebenaran demi menentang semua kebobrokan misalnya
penyajak berjuang menegakkan keadilan daripada sebarang kebobrokan . Kita hendaklah berani menghadapi
halangan/kesukaran dalam mengendalikan sesuatu pekerjaan yang dilakukan Contohnya Sang Gembala Kuda sanggup meredah
onak ketika memburu kuda Kita haruslah
bersikap tegas ketika menjalankan tugas - Misalnya Sang Gembala Kuda mampu
mengawal kuda-kuda kerana dia bersikap tegas/Sang Gembala Kuda menggunakan
kuasa yang ada padanya dan sesekali menggunakan suaranya yang kuat untuk
menakutkan kuda-kuda itu. [ 4 m] [ : 2 isi (1+1)]
KERTAS 2 KOMSAS SET 16 – (JPN TERENGGANU (SET 1)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sang Gembala Kuda
Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melampar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!
Mohd Hashim Othman
Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berikan maksud menentang semua kebobrokan.[2 markah]
(ii) Kuda merupakan antara binatang ternakan yang dipelihara oleh
rakyat di negara kita. Pada pendapat anda, selain menyediakan makanan, apakah
keperluan-keperluan lain yang perlu disediakan oleh seseorang yang memelihara
binatang ternakan?[3 markah]
(iii) Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak di atas. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN (i)
Maksud menentang semua kebobrokan ialah melawan
segala perkara yang boleh merosakkan/ tidak
baik [ : 2 m]
(ii) Keperluan-keperluan lain
disediakan untuk memelihara binatang ternakan ialah kandang / tempat tinggal, rawatan kesihatan /
perubatan, kawalan keselamatan, kasih sayang / perhatian, pasangan / teman [maksimum
: 3 m][ Isi cukup : 2 isi]
(iii) Nilai dalam sajak ialah nilai Tanggungjawab.
contoh Penjaga kuda bertanggungjawab menjaga kuda tunggangannya dengan mengurus
makan dan minum secara baik. Nilai Kepatuhan / Ketaatan / Kesetiaan. Contoh Sekumpulan
kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda . Nilai Keberanian. Contoh Penjaga
kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga
kuda-kuda itu.. Nilai Ketegasan. Contoh Sang
gembala kuda tegas dalam menguruskan kuda- kudanya Nilai Ketabahan. Contoh Sang gembala kuda tabah
mengharungi pelbagai cabaran semasa berburu. [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS SET 17 – (PPD LIMBANG, SARAWAK)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang
berikutnya menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan
insan moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan di masa
yang Kau tetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh ayat-
ayat cinta disusun kukuh di
sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha
Kuasa agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara
Kalam Pertama,
2013 DBP
(i) Nyatakan hasrat penyajak berdasarkan sajak tersebut. [2
markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan
supaya seseorang yang sudah bertaubat tidak kembali kepada sikapnya yang
dahulu? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Hasrat penyajak berdasarkan sajak tersebut. Adalah Semoga ruang keampunan dibukakan kepadanya.
Seterusnya Supaya dia menjadi manusia
yang sentiasa taat perintah Allah dan menghindari larangan-Nya. [maksimum : 2 markah]
(ii) Pada pendapat saya usaha-usaha yang perlu dilakukan supaya
seseorang yang sudah bertaubat tidak kembali kepada
sikapnya yang dahulu adalah dengan menyesali perbuatannya dengan
sesungguh hati., berusaha menghapuskan dosa-dosa yang lalu , banyak berbuat kebajikan , sentiasa mengelakkan
diri dari melakukan kejahatan, menyibukkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan.
, Mendekatkan diri dengan Tuhan/berdoa [maksimum : 3 markah][Isi cukup : 2 isi]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini. Ialah Persoalan
keinsafan seorang manusia yang banyak melakukan dosa.
Contoh: Penyajak mengenang kembali segala kesalahan yang telah dilakukan
dan telah menyesali semua perbuatan yang dilakukannya. (Merekah keinsafan di
hati yang beku Mengenang dosaku yang terdahulu). SETERUSNYA Persoalan setiap manusia diberi
peluang untuk bertaubat selagi dia hidup. Contohnya, penyajak berkesempatan
untuk bertaubat dan sujud kepada Tuhan walaupun dalam keadaan yang sangat sedih
Contoh : lafaz taubat mengiringi nafas sebak kian mengikuti.
Persoalan setiap manusia
masih berkesempatan untuk memohon keampunan sebelum meninggal dunia.
Contohnya, Penyajak berharap agar segala kesalahannya diampunkan
sebelum meninggal dunia pada masa yang telah
Ditetapkan Contoh : moga terbuka ruang keampunan sebelum saat aku
dinisankan.
Persoalan ajal maut di tangan Tuhan. Contohnya, Penyajak
menyatakan bersedia sebelum meninggal dunia pada masa yang telah ditetapkan Contoh
: sebelum saat aku dinisankan di masa yang kautetapkan. [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 3 isi]
KERTAS 2 KOMSAS SET 18 – (SMK CHUNG HWA, MIRI,
SARAWAK )
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.
Mohd. Haikal
Aminuddin Dewan Bahasa, Januari, 2007 Dewan Bahasa dan Pustaka
(i) Terangkan maksud terbuka ruang keampunan? [2 Markah]
(ii) Berdasarkan baris sajak di atas, apakah perkara-perkara yang
wajar kita lakukan sementara kita hidup di dunia ini?[3 Markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak. [4 Markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Maksud
terbuka ruang keampunan diberi kesempatan untuk bertaubat. [maksimum : 2 markah]
(ii) Perkara-perkara yang wajar kita lakukan sementara kita hidup
di dunia ini ialah Memperbaik diri
daripada kesilapan lalu, Sentiasa membuat perkara baik, Mendalami ilmu agama /
mendekatkan diri kepada Tuhan, Memberikan pertolongan kepada golongan yang
memerlukan, Membalas jasa ibu bapa [
: 3 markah]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ialah Persoalan
tentang ketaatan kepada Tuhan. Penyajak ikhlas dan taat menunaikan solat kerana
sedar bahawa dunia ini tidak akan kekal selama-lamanya. Seterusnya Persoalan tentang keinsafan atas dosa lalu yang
telah dilakukan. Penyajak telah insaf daripada kesalahan- kesalahan yang telah
dilakukannya. [maksimum : 4 m]
KERTAS 2 KOMSAS SET 19 – (JPN SELANGOR (SET 1)
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya, menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.
Mohd. Haikal Aminuddin
Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Apakah doa yang dimohon penyajak daripada Yang Esa? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang boleh dilakukan
oleh mereka yang telah insaf dan bertaubat?Cadangkan cara-cara tersebut. [3 m]
(iii) Tema ialah idea dasar dalam sesebuah karya. Huraikan tema
yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Doa yang dimohon penyajak daripada Yang Esa: ialah Penyajak berdoa kepada Allah SWT agar dia
menjadi manusia yang taat. Penyajak juga akan mengikut segala perintah Allah
SWT, Penyajak berharap agar dia tidak lupa bahawa hidup di dunia ini hanya
sementara. [2 m] (2 isi]
(ii) Cara-cara yang boleh dilakukan oleh mereka yang telah insaf
dan bertaubat ialah Belajar agama dengan guru-guru agama. , Mendapatkan nasihat
dari orang yang arif/berpengalaman, Bergaul dengan rakan yang positif , Menghadiri majlis-majlis ilmu di masjid 1 [3 m] [2 isi]
(iii) Tema yang terdapat dalam sajak tersebut ialah; Bertemakan
ketuhanan dan ketaatan kepada perintah agama. Contohnya, penyajak insaf akan
dosa-dosanya dan memohon keampunan kepada Tuhan. Beliau bertaubat untuk tidak mengulangi
dosanya dan memohon agar Tuhan menunjukkan jalan yang benar kepadanya. Contohnya
penyajak bertaubat dengan mengalirkan air mata keinsafan dan ikhlas memohon
keampunan Allah SWT. Penyajak yang insaf bersyukur kerana dipanjangkan umur.
Contohnya, penyajak sedar masanya semakin suntuk dan penyajak berharap agar
segala dosanya diampunkan sebelum dia menemui ajal. [maksimum
: 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS SET 20 – (PPD BARAM, SARAWAK)
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab
soalan-soalan dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
SEJADAH RINDU
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.
Mohd. Haikal
Aminuddin Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan sajak, nyatakan cara-cara penyajak menzahirkan
keinsafan atas dosa-dosa yang lalu kepada Tuhannya.[2 m]
(ii) Dalam 2 baris terakhir sajak, penyajak menyatakan harapan
agar dirinya tidak lupa bahawa dunia ini bersifat sementara. Pada pandangan
anda, apakah kesan-kesannya jika seseorang manusia itu sedar bahawa dunia ini
bersifat sementara? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN (i) cara-cara
penyajak menzahirkan keinsafan atas dosa-dosa yang lalu kepada Tuhannya adalah dengan Diam dan mengenang dosa lalu , Mengalir air mata/menangis sambil bersujud
kepada Tuhan, Melafazkan ungkapan taubat
kepada Tuhan (dengan sebak) , Berdoa/memohon ampun kepada Tuhan [ : 2 m][: 2 isi]
(ii) Kesan-kesannya jika seseorang
manusia itu sedar bahawa dunia ini bersifat sementara ialah dia akan Berusaha mendekatkan diri
kepada Tuhan , Tidak melakukan perkara
yang ditegah oleh agama/Tuhan, Melakukan
amalan yang baik/ bersembahyang /bersedekah/dsb . Tidak terlalu bersifat
kebendaan/materialistik [maksimum : 3
markah] [Isi cukup : 2 isi]
(iii) persoalan yang terdapat dalam
sajak ini: ialah Persoalan keinsafan
atas segala dosa lalu yang menghantui hidup [1m].
Sebagai contoh, penyajak bersujud
untuk melafazkan taubat dan memohon keampunan daripada Pencipta. [1m]
Seterusnya Persoalan keikhlasan dalam memohon keampunan
daripada Pencipta [1m]. Sebagai contoh, penyajak memohon keampunan daripada
Pencipta dengan bersaksikan air mata keinsafan. [1m]
KERTAS 2 KOMSAS SET 21 – (PPD SEMPORNA, SABAH )
Soalan 2(d)-Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab
soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU
Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.
Mohd. Haikal
Aminuddin Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan sajak di atas, nyatakan dua keinginan penyajak
sebelum dia meninggal dunia? [2 markah]
(ii) Ungkapan doa pada Yang Esa izinkan aku menjadi manusia yang
taat sentiasa pada perintah Maha Kuasa
Empat baris sajak di atas menjelaskan bahawa penyajak memohon
kepada Tuhan agar dirinya menjadi insan yang taat kepada Tuhan. Pada pendapat
anda, mengapakah seseorang itu harus mentaati Tuhan? [3 markah]
(iii) Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN (i)
Dua keinginan penyajak sebelum dia meninggal dunia: ialah berharap Tuhan
menunjukkan jalan ke arah kebenaran 1, Semoga ruang keampunan dibukakan untuknya 1, Semoga segala kekurangan yang ada dalam
dirinya dapat dibaiki 1, Semoga tuhan memberi
peluang kepadanya untuk menjadi insan yang taat akan perintah penciptanya 1
[maksimum : 2 m] [Isi cukup : 2 isi]
(ii) Seseorang itu wajib mentaati Tuhan: Supaya dapat mengelakkan
diri daripada melakukan perkara yang
dimurkai Tuhan. 1
Supaya sentiasa berhati-hati dalam melakukan sesuatu perkara /
tindakan. 1 Supaya memperoleh ketenangan
jiwa dan sentiasa berfikiran terbuka. 1 Supaya dapat menjalani kehidupan dengan
hati tenang 1 Supaya hidup sentiasa dalam peliharaan Tuhan. [: 3 m] [ : 2 isi]
(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak: ialah Nilai keinsafan contoh Penyajak menginsafi / bertaubat atas
dosa-dosanya yang terdahulu dan memohon keampunan daripada Tuhan. Nilai ketaatan/nilai kepercayaan kepada Tuhan
contoh Penyajak taat kepada perintah Allah SWT/Tuhan
dan berharap agar Tuhan mengampunkan segala dosa-dosanya. / Penyajak meyakini
bahawa Tuhan telah menetapkan kematian seseorang. Nilai keikhlasan /kesungguhan contoh Penyajak
benar-benar ikhlas mengharapkan pengampunan daripada Tuhan/Pencipta sehinggakan
dia menitiskan air mata. Nilai kegigihan contoh Penyajak bersungguh-sungguh dan
gigih memohon keampunan daripada Tuhan sebelum dia meninggal dunia [4 m] [Isi 2]
KERTAS 2 KOMSAS SET 22 – (JPN SELANGOR (SET 2)
Soalan 2 (d) – Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab
soalan-soalan dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
www.sibermerdeka.com.my
Dalam kebun diriku,
aku tanam saujana rancangan
untuk memerdekakan warga susahku
hidup menentang senja dan malam
Dalam parlimen diriku
aku bahas isu onak dan enak
untukku merdekakan warga fikirku
mengelak hidup dikotak-katikkan.
Dalam laut diriku
ombak gelora menampar pantai aman
untuk menguji amal dan iman.
Dalam gergasi diriku
terpedaya jua oleh permainan si kancil
namun sempat sedar dan beringat lagi.
Dalam pentas diriku
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan
menghayati skrip demi skrip
yang tak diduga klimaksnya.
Dalam dewan diriku
aku tak cemas lagi
oleh kata yang mengekang
aku tak lemas lagi
oleh kata yang menyerang
Apabila sibermerdeka sampai
ke rumah cabaranku
aku panggil diriku bermesyuarah
menyokong, berkecuali atau menentang
aku ambil keputusan
waktu itu aku tak kenal batas diri
untuk tidak mengulangi kekalahan.
Kini, kapal diriku telah berlabuh di pangkalan usia
aku turun darinya menghadapi hidup nyata
peristiwa datang peristiwa pergi
bagai siang memanggil malam
dan sibermerdeka terus berkaca
terus mengalirkan arus ingatan
elakkan dirimu menjadi sia-sia
hamparkan dirimu di persada Tuhan
ABDUL GHAFFAR
IBRAHIM Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul KPM
(i) Apakah nasihat penyajak kepada pembaca dalam rangkap kelapan? [2
markah]
(ii) Pada zaman globalisasi, peranti elektronik semakin meluas seperti
cendawan tumbuh selepas hujan. Pada pendapat anda, apakah cabaran yang dihadapi
oleh masyarakat dalam mendepani era globalisasi? [3 markah]
(iii) Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. [4
markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) nasihat penyajak kepada pembaca dalam rangkap kelapan
ialah tidak mensia-siakan hidup , mendekati Tuhan[ :
2 m]
(ii) Pada zaman globalisasi, peranti
elektronik semakin meluas seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Pada pendapat
saya, cabaran yang dihadapi oleh masyarakat
dalam mendepani era globalisasi ialah Fitnah/ berita palsu berleluasa , Jenayah
siber/ Buli siber/ Penipuan , Pengaruh barat , Pengaruh hedonisme , Meningkatkan masalah
sosial Pencemaran bahasa/ bahasa rojak/ bahasa slanga [ 3 m]
(iii) dua pengajaran yang terdapat
dalam sajak ialah Kita hendaklah insaf
apabila melakukan kesalahan agar tidak terus terpedaya. Penyajak cepat insaf
akan kesalahannya dan tidak akan mengulangi kesilapannya yang lalu. Seterusnya Kita mestilah berani dalam menempuh cabaran
agar dapat mempersiapkan dirinya untuk kehidupan mendatang. Penyajak berani
menghadapi rintangan yang memburuk- burukkannya. Kita mestilah rasional dalam
membuat keputusan supaya kehidupan tidak tersasar. Penyajak rasional dalam
menentukan pendekatan yang terbaik bagi menangani sesuatu masalah. Kita mestilah berhati-hati dalam kehidupan
supaya tidak mudah diperdaya. Penyajak berhati-hati daripada dirinya
dipermain-mainkan. [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS SET 23 – (JOHOR)
Soalan 2(d) – Puisi Moden Baca sajak , kemudian jawab
soalan-soalan berikutnya menggunakan ayat anda sendiri.
WWW.SIBERMERDEKA.COM.MY
Dalam kebun diriku
aku tanam saujana rancangan
untuk memerdekakan warga susahku
hidup menentang senja dan malam
Dalam parlimen diriku
aku bahas isu onak dan enak
untukku merdekakan warga fikirku
mengelak hidup dikotak-katikkan.
Dalam laut diriku
ombak gelora menampar pantai aman
untuk menguji amal dan iman.
Dalam gergasi diriku
terpedaya jua oleh permainan si kancil
namun sempat sedar dan beringat lagi.
Dalam pentas diriku
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan
menghayati skrip demi skrip
yang tak diduga klimaksnya.
Dalam dewan diriku
aku tak cemas lagi
oleh kata yang mengekang
aku tak lemas lagi
oleh kata yang menyerang
Apabila sibermerdeka sampai
ke rumah cabaranku
aku panggil diriku bermesyuarah
menyokong, berkecuali atau menentang
aku ambil keputusan
waktu itu aku tak kenal batas diri
untuk tidak mengulangi kekalahan.
Kini, kapal diriku telah berlabuh di pangkalan usia
aku turun darinya menghadapi hidup nyata
peristiwa datang peristiwa pergi
bagai siang memanggil malam
dan sibermerdeka terus berkaca
terus mengalirkan arus ingatan
elakkan dirimu menjadi sia-sia
hamparkan dirimu di persada Tuhan
Abdul Ghaffar
Ibrahim Takkan Hilang, 2008
DBP Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul KPM
(i) Berikan maksud aku bahas isu onak.n[2 markah]
(ii) Penyajak menasihati pembaca agar tidak mensia-siakan hidup,
sebaliknya pembaca wajar mendekatkan diri kepada Tuhan.
Pada pandangan anda, selain mendekatkan diri kepada Tuhan, apakah
pendekatan-pendekatan yang boleh diambil agar
kehidupan lebih bermakna? [3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan dalam rangkap pertama dan satu
persoalan dalam rangkap keempat sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Maksud
aku bahas isu onak Penyajak cuba memikirkan cara mengatasi masalah 2
(ii) Pendekatan- pendekatan lain agar hidup lebih bermakna adalah
dengan memilih rakan yang baik, membaca bahan ilmiah, meluangkan masa bersama
keluarga, menyertai aktiviti kebajikan,
mendampingi orang berilmu, mendapatkan nasihat daripada orang yang
berpengalaman
(iii) Persoalan rangkap 1
ialah Persoalan kepentingan merancang
kehidupan. Penyajak telah membuat pelbagai perancangan yang akan dilakukan bagi
menyelesaikan segala masalah. Dan Persoalan melepaskan diri daripada kesusahan
hidup. Penyajak merancang untuk membebaskan dirinya daripada kesusahan yang
dihadapinya.
Persoalan rangkap 4
ialah persoalan Kepayahan dalam
mengawal hawa nafsu Penyajak yang merasakan dirinya hebat akhirnya terpedaya
dengan hawa nafsu. Dan persoalan Keinsafan setelah melakukan kesalahan Penyajak
cepat insaf/ tersedar atas kesalahannya. Penyajak mengambil langkah
berjaga-jaga agar tidak terpedaya lagi.
KERTAS 2 KOMSAS
SET 24 KUALA
KANGSAR– Soalan 2(d) Gurindam.Baca petikan gurindam,
kemudian jawab soalan-soalan menggunakan
ayat anda sendiri.
GURINDAM DUA
BELAS
(Fasal yang Ketiga)
Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita- cita.
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
Nescanya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh- sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.
Mohd Yusof Md. Nor, Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara) Puisi Melayu
Tradisi, 1996 Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul ,DBP
(i) Berdasarkan gurindam tersebut, berikan dua kebaikan jika
seseorang itu sentiasa menjaga tangan dan kakinya. [2 markah]
(ii) Ungkapan lidah lebih tajam daripada mata pedang memberi
gambaran betapa pentingnya kitamenjaga pertuturan dalam pergaulan. Pada
pandangan anda, apakah kesannya jika seseorang itu tidak menjaga tutur katanya? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam gurindam
tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i)
Kebaikan menjaga tangan dan kaki ialah Tidak melakukan perkara yang menyalahi
hukum agama / undang-undang 1 Tidak mengambil hak orang lain / yang bukan
haknya 1 Tidak pergi ke tempat-tempat yang dilarang / tempat Maksiat 1 Tidak
terjebak dalam kegiatan yang negatif / perkara keji 1 Sentiasa menggunakan
tangan dan kakinya untuk kebaikan 1
[: 2 m] [2isi]
(ii) Kesan tidak menjaga pertuturan: ialah Menimbulkan perbalahan / permusuhan /
persengketaan / pergaduhan 1, Merosakkan / memutuskan hubungan / silaturahim 1 Dibenci / dimusuhi oleh orang lain 1, Kekurangan / ketiadaan kawan 1 [: 3 m] [ 2 isi]
(iii) Dua persoalan terdapat dalam
gurindam ialah Persoalan kepentingan
menjaga pancaindera Contoh: diri disayangi dan dihormati , Persoalan berhati-hati apabila menggunakan pancaindera
Contoh: dapat mengelakkan diri daripada terjebak dalam kegiatan tidak bermoral.
Persoalan melakukan sesuatu secara keterlaluan
Contoh: sikap keterlaluan akan mengundang pelbagai keburukan Persoalan
Tanggungjawab mengelakkan diri daripada musibah / perkara keji
Contoh: dapat hidup dalam keadaan aman dan
mampu menjaga maruah diri dan keluarga.
KERTAS 2 KOMSAS SET 25– (SMK SUNGAI KARANGAN, KULIM,
KEDAH )
Soalan 2 (d) - Puisi Tradisional Baca gurindam , kemudian jawab
soalan-soalan berikutnya menggunakan ayat anda sendiri.
GURINDAM DUA
BELAS (Fasal yang Ketiga)
Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
Nescaya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.
Mohd Yusof Md Nor dan Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara) Antologi
Jaket Kulit Kijang dari Istanbul .KPM
(i) Berdasarkan gurindam tersebut, berikan dua kebaikan jika
seseorang itu sentiasa menjaga tangan dan kakinya.[2 markah]
(ii) Ungkapan lidah lebih tajam daripada mata pedang memberikan
gambaran betapa pentingnya kita menjaga pertuturan dalam pergaulan. Pada
pendapat anda, apakah kesannya jika seseorang tidak menjaga tutur katanya? [3
markah]
(iii) Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam rangkap 5 dan
satu pengajaran dalam rangkap 7 berdasarkan gurindam di atas. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Kebaikan: menjaga tangan dan kaki ialah
kita tidak melakukan perkara yang
menyalahi hukum agama / undang-undang.
tidak mengambil hak orang
lain / yang bukan milik kita. 1 tidak pergi ke tempat-tempat yang dilarang /
tempat maksiat. tidak terjebak dalam
kegiatan yang negatif / perkara keji. sentiasa menggunakan tangan dan kakinya untuk
perkara membawa kebaikan / manfaat. [ 2 m [ 2 Isi]
(ii) Kesan-kesan tidak menjaga pertuturan. Ialah, menimbulkan
perbalahan / permusuhan / persengketaan / pergaduhan.
merosakan / memutuskan hubungan / silaturahim. dibenci / dimusuhi oleh orang lain. 1 kekurangan / ketiadaan kawan.
imej diri tercemar / tidak dihormati.
[maksimum : 3 markah]
[Isi cukup : 2 Isi]
(iii) Satu pengajaran rangkap 5 dan rangkap 7 :
Rangkap 5 Kita hendaklah mengawal nafsu makan / kita janganlah makan sehingga kenyang. Penyajak menasihati agar kita mestilah
mengawal nafsu makan agar tidak melakukan perbuatan yang tidak senonoh. Kita
janganlah makan secara berlebih-lebihan kerana boleh menyebabkan kita melakukan
perbuatan yang tidak baik.
Rangkap 7 Kita mestilah
menjaga pergerakan. Penyajak
menyarankan agar kita mestilah menjaga perjalanan agar tidak pergi ke
tempat-tempat dilarang oleh agama.
KERTAS 2 KOMSAS SET 26 – (PPD TEMERLOH, PAHANG )
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca seloka kemudian jawab soalan-soalan dengan menggunakan ayat anda sendiri.
KUDUP PERANG
Tuah Sujana
Sementara dia bergelar panglima
laskar perang; yang terus-menerus
membajakan kezaliman-sering
mengudupkan putik dendam
kita masih perlu berterima kasih
kepada jari-jemari takdir
kerana membenarkan sepasang mata
untuk berlari dengan tangan bergari
sempat juga menadah sejambak puisi
untuk sehari lagi; sambil bertanya:
siapakah pahlawan yang asli?
Memang kita tidak sempat menjenguk
ke luar jendela; sewaktu fajar menghembus
ringkik kuda, gemerincing
pedang pusaka
dan darah yang tiba-tiba membuak
di daerah angkara- perciknya
menumbuhkan kelopak rahsia
dalam keliru, tertanya-tanya kita
tangan mana yang memenggal
leher sang pendusta?
Andai namamu Tuah, kita masih
tidak mahu
menyanjungnya pendekar paling gagah
kerana takhta setia terbina
di istana wangsa
bukanlah penjamin kukuhnya
pasak saksama
sesekali turut direntakan daki pendusta
melekatlah selumbar sengsara
di tiang maruah kota.
Andai namamu Jebat, kita masih tidak
menggelarnya sebagai pengkhianat
kerana kita masih menangisi
peta keadilan yang tersiat-nun, karam
di lautan kesumat
sedang warga memanggilnya keramat.
Perang pun melecurkan lidah muslihat
bercabang lalu bertemu bayu palsu;
bertiup dan memindahkan kebenaran
pada tempatnya
mewarnakan keindahan pada hodohnya
menjungkitkan amarah pada damainya
teramat lara kita menjahit semula
perca-perca bahagia- seperti perawan
yang dibungkamkan cinta pertama.
Sehingga senja tiba,
kita masih bertengkar
tentang siapa
pahlawan sebenarnya.
Istimewa, 2012 Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
(i) Berdasarkan rangkap 3 dan 4 sajak tersebut, nyatakan satu
sebab Tuah tidak boleh digelar sebagai pendekar dan satu sebab Jebat tidak
boleh digelar sebagai pengkhianat. [2 markah]
(ii) Pemimpin merupakan golongan yang sangat berkuasa dan
berpengaruh dalam sesebuah negara. Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri yang
perlu dimiliki oleh seorang pemimpin untuk memastikan keamanan negaranya. [3
markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak di atas.
[4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Satu sebab Tuah tidak boleh digelar
sebagai pendekar ialah : kesetiaannya terhadap sultan masih diragui pada masa tersebut banyak berlaku
penipuan/pembohongan 1 dia dibenci oleh masyarakat atas perbuatannya yang tidak
betul
Satu sebab Jebat tidak boleh digelar pengkhianat ialah :
kesetiaannya terhadap sultan tidak berbelah bagi . dia sanggup membunuh rakan baiknya Tuah, dia
telah dinobatkan/ dilantik sebagai pemimpin [maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
(ii) Ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh seorang pemimpin :
bijaksana/ berilmu berani/ perkasa amanah/ jujur/ bertanggungjawab berfikiran terbuka, ( Jawapan yang lain boleh
diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
(iii) Dua pengajaran :ialah Kita mestilah berani meluahkan
perasaan dan hujah tentang sesuatu perkara supaya dapat menegakkan
kebenaran. Kita mestilah bijak memilih pemimpin agar
dapat memimpin negara dengan baik. Kita mestilah menjadi seorang pemimpin yang
berkewibawaan agar negara kita setanding dengan negara lain. Kita mestilah menjadi pemimpin yang
bertanggungjawab supaya rakyat dapat hidup dengan harmoni. Kita mestilah
menjadi pemimpin yang amanah dalam agar negara kita bebas daripada gejala
rasuah. [4
m] [ 2 Isi ]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan