Bahasa Melayu eksklusif untuk calon SPM

Khamis, 31 Oktober 2019

KOLEKSI SOALAN 2D - SOALAN KOMSAS & JAWAPAN -SEMUA NEGERI PERCUBAAN BM SPM KERTAS 2 KOMSAS berserta jawapan

KOLEKSI SOALAN KOMSAS  PEPERIKSAAN PERCUBAAN BM SPM 
BERSERTA JAWAPAN UNTUK CALON SPM TEKS  PANTAI KASIH &  BIMASAKTI MENARI
KERTAS 2 KOMSAS        SET 1 – (JPN KELANTAN )
Soalan 2(d) –Sajak Baca sajak,kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri


ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan


Suara Anak Pahang, 2009 Antologi Sejadah Rindu  KPM
(i) Berdasarkan sajak di atas, apakah perasaan yang dialami oleh penyajak? [2 markah]


(ii) Yang tua dihormati, Yang muda disayangi. Pada pendapat anda, apakah langkah-langkah untuk menggalakkan golongan muda menghargai warga emas?[3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran berdasarkan sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i)                   Perasaan yang dialami oleh penyajak ialah penyajak berasa kesunyian, penyajak amat kasih akan anak-anaknya, penyajak berasa.tersisih contoh aku bagi mereka tiada makna,
(ii)                 Langkah-langkah: untuk menggalakkan golongan muda menghargai warga emas adalah melalui kempen bertemakan sayangilah warga emas’, ibu bapa jadi suri teladan kepada anak-anak, didikan agama terhadap anak-anak agar sentiasa menghargai orang tua. Media social  menyiarkan program menghargai warga emas. Warga emas perlu tunjuk teladan yang baik untuk mereka dihargai, dihormati oleh golongan muda.                           [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
(iii) Dua pengajaran berdasarkan rangkap sajak: Kita janganlah mengabaikan ibu bapa apabila mereka sudah tua agar mereka tidak kesunyian. Seterusnya, kita hendaklah bertanggung jawab menjaga kedua-dua ibu bapa setelah mereka tua agar mereka tidak berasa  kesepian dankesunyian.
KERTAS 2 KOMSAS        SET 2 – (YAYASAN ISLAM KELANTAN (YIK) )
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI
Teo Wei Sing


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan


Antologi Sejadah Rindu Pekan Ilmu Sdn. Bhd
(i) Berikan maksud “cinta dalam rahim dilupai”. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah tindakan anak-anak yang mempunyai kerjaya dapat membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa mereka? [3 m]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud “cinta dalam rahim dilupai” ialah rasa sayang sejak dalam kandungan tidak  diingati.
(ii) Pendapat saya, tindakan anak-anak yang mempunyai kerjaya dapat membalas jasa dan pengorbanan ibu bapa mereka adalah dengan sentiasa bertanya khabar, jenguk ibu bapa di rumah, telefon dan bertanya khabar, kirim wang setiap bulan, jaga ibu bapa ketika sakit.                                                2 isi sahaja. Terima juga pendapat yang lain. [maksimum : 3 markah]
(iii) Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah kita mestilah sayang akan ahli keluarga dan sentiasa mendoakan kesejahteraan mereka kerana mereka telah banyak berkorban untuk kita  Seterusnya  Kita perlulah tabah menghadapi cabaran dalam kehidupan demi mematangkan diri, terutamanya menghadapi kesunyian pada usia yang tua.  Kita haruslah menjaga  ibu  dan tidak meletakkan tanggunjawab pada ahli keluarga yang lain.  Kita mestilah berdikari sewaktu hidup  seorang diri supaya tidak terlalu bergantung pada anak-anak, walaupun ibu bersendirian
sewaktu tua.                      Jawab 2 isi =  4markah (jawapan lengkap dengan huraian)
KERTAS 2 KOMSAS          SET 3  – (JPN TERENGGANU (SET 2)
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.


Teo Wei Sing Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan rangkap pertama di atas, apakah keluhan penyajak? [2 markah]
(ii) Ibu bapa merupakan insan yang banyak berjasa dalam hidup kita. Sebagai seorang anak, bagaimanakah cara yang patut anda lakukan untuk membalas jasa kedua-dua ibu bapa? [3 markah]
(iii) Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak di atas. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Keluhan penyajak ialah penyajak kesunyian kerana malam yang dilaluinya begitu sepi  keadaan itu tetap tidak berubah pada keesokan harinya  tiada sesiapa yang datang menziarahinya .                                                       [maksimum : 2 markah]
(ii) Cara untuk membalas jasa kedua-dua ibu bapa adalah dengan  Sentiasa mentaati perintah ibu bapa / menghormati ibu bapa Menghadiahkan kejayaan dalam hidup kepada mereka Memelihara dan menjaga mereka apabila ibu bapa kita tua / sakit Membantu mereka melakukan sesuatu perkara ,  Sentiasa menziarahi mereka , Berusaha memenuhi keinginan mereka / menyediakan tempat tinggal / kemudahan  Mendoakan kesejahteraan mereka                   [maksimum : 3 markah] [ Isi cukup : 2 isi]
(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak Nilai ketabahan.  Contohnya, penyajak tabah mengharungi kehidupan seorang diri dan kesunyian tanpa dihiraukan oleh anak- anak. Seterusnya Nilai kasih sayang. Contohnya, penyajak tetap menyayangi anaknya walaupun angah along dan bongsu itu tidak mempedulikannya  Selanjutnya Nilai keinsafan. Contohnya, penyajak sedar dan insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan.  [maksi : 4 m]
KERTAS 2 KOMSAS            SET 4  – (KUALA LUMPUR )
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.


Teo Wei Sing Antologi Sejadah Rindu KPM
(i)              Berdasarkan sajak tersebut, nyatakan pesanan penyajak kepada anak-anaknya? [2 markah]
(ii)            Ibu bapa tidak mengharapkan balasan atas segala pengorbanan terhadap anak-anak mereka. Apakah sumbangan yang dapat anda lakukan kepada ibu bapa untuk membalas jasa mereka? [3 markah]
(iii)          Huraikan gaya bahasa yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Berdasarkan sajak , pesanan penyajak kepada anak-anaknya ialah Jangan terlalu bangga diri Kerana setiap yang hidup pasti akan mati dan hanya Tuhan yang kekal
(ii) sumbangan yang dapat saya lakukan kepada ibu bapa untuk membalas jasa mereka  Mendoakan kesejahteraan dan kesihatan yang baik., Menjaga mereka apabila mereka tua.,  Berusaha mencapai kejayaan dan mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM 2019
 (iii) Gaya bahasa yang terdapat dalam sajak ialah
 Anafora - perkataan ‘ada yang’ rangkap ketiga baris 9 dan 10·  Imej alam – malam / tasik / rumput / angin·  Responsi - perkataan ditendang ke rangkap kedua, baris 6 dan 7·  Metafora – benih keinsafan / embun cinta·  Personifikasi – malam sepi·  Simile – bagai kalung·  Sinkope - ku / jika calon menulis ‘anakku’ / ‘bakaku’ / ‘menjengukku’ / ‘leherku’ –( calon perlu· garis pada ‘ku’)
KERTAS 2 KOMSAS               SET 5 – (PPD KOTA MARUDU, SABAH)
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda  sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI-(Teo Wei Sing)


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan


Antologi Sejadah Rindu Pekan Ilmu Sdn. Bhd
(i) Gambarkan keadaan hidup penyajak sebagai seorang tua berdasarkan sajak. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah faktor-faktor yang menyebabkan segelintir anak meminggirkan ibu bapa mereka? [3 markah]
(iii) Nyatakan dua nilai kemanusiaan yang terkandung dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Gambaran keadaan hidup penyajak sebagai seorang tua berdasarkan sajak ialah penyajak seorang ibu yang kesunyian, tidak dipedulikan oleh anak-anaknya, sedang menderita kesakitan                              [maksimum : 2 markah]
(ii) faktor-faktor yang menyebabkan segelintir anak meminggirkan ibu bapa mereka adalah kerana  Kurangnya didikan ibu bapa dari segi moral dan  agama, Terikut budaya barat yang negative, Lebih mementingkan materialistik dalam menjalani kehidupan  [maksimum : 3 markah]
(iii) Dua nilai kemanusiaan yang terkandung dalam  sajak tersebut ialah  Nilai kasih sayang  iaitu kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya tetap utuh walaupun anaknya itu melupakannya. Seterusnya Nilai ketabahan iaitu tabah dalam mengharungi kehidupan seorang diri dan kesunyian tanpa dihiraukan oleh anak-anak.  Nilai keinsafan – penyajak sedar dan insaf bahawa yang kekal hanyalah Tuhan.Nilai tanggungjawab iaitu  sikap tanggungjawab ibu bapa terhadap anak- anaknya dengan mendoakan mereka agar dikurniakan keinsafan.                             [maksimum : 4 markah
KERTAS 2 KOMSAS          SET 6 – (JPN SELANGOR (SET3)
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca sajak  kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
ku cari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta abadi atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.


TEO WEI SING Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berikan maksud rangkai kata jangan terpegun dalam rangkap akhir sajak tersebut. [2 markah]
(ii) Kesibukan bekerja telah menyebabkan anak-anak menjadi renggang dengan ibu bapa mereka. Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab masing-masing untuk membalas jasa dan pengorbanan kedua- dua ibu bapa mereka? [3 markah]
(iii) Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud rangkai kata jangan terpegun -  Usah terkaku / elakkan termenung [maksimum : 2 markah]
(ii) Pada pendapat saya cara-cara yang boleh dilakukan anak-anak yang terlalu sibuk dengan kerjaya dan tanggungjawab masing-masing untuk membalas jasa ibu bapa mereka dadalah dengan Menghormati / menyayangi ibu bapa ,Meluangkan masa untuk berkomunikasi/ menziarahi ibu bapa.,  Menyediakan keperluan hidup yang lebih selesa. Memberi hadiah hari lahir, tarikh/ hari istimewa ibu bapa 1  [maks : 3 m][ Isi  : 2 isi]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ialah Persoalan kehidupan warga tua yang mendambakan kasih sayang anak-anak.
Contoh, ibu bapa yang sudah tua yang tinggal berjauhan dengan anak-anak mengharap anak anaknya datang menjenguknya. Persoalan kealpaan anak-anak menunaikan tangungjawab kepada ibu bapa. Contoh, anak-anak alpa terhadap tanggungjawab masing-masing untuk menjaga ibu bapa sehingga mengharap sesama sendiri yang akhirnya ibu bapa terabai.  Persoalan kasih sayang ibu bapa yang tiada sempadan terhadap anak- anak. Contoh, penyajak terus berdoa agar anak-anaknya insaf atas perbuatan mereka yang meminggirkannya.  [mak : 4 m]
KERTAS 2 KOMSAS           SET 7 – (PENANG FREE SCHOOL)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca petikan sajak  kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan


.Suara Anak Pahang, 2009 Pekan Ilmu Sdn. Bhd. Antologi Sejadah Rindu
(i) Berikan maksud frasa disirami benih keinsafan. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur ? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Maksud frasa disirami benih keinsafan ialah  diberikan kesedaran /menimbulkan /melahirkan kesedaran / memutikkan kesedaran  [2 m]
(ii) cara-cara seorang anak yang bekerja dapat menjaga ibu bapa tua yang uzur adalah dengan mengupah pengasuh/orang gaji/pembantu/jururawat untuk menjaga,  tinggal bersama-sama dengan mereka / mengajak tinggal bersama-sama / meminta isteri/anak-anak bergilir-gilir menjaga ibu bapa uzur menempatkan mereka/ibu bapa di pusat penjagaan orang tua uzur pada waktu bekerja / mengambil cuti tanpa gaji (atau cuti lain) untuk menjaga ibu bapa          [maksimum : 3 markah][Isi cukup : 3 isi]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini ialah Persoalan tentang nasib warga emas yang terbiar misalnya ‘aku’/penyajak berasa sunyi kerana tiada anak-anak datang menziarahinya. Seterusnya Persoalan tentang kasih sayang suci seorang ibu misalnya penyajak mendoakan semoga anak-anak akan menjadi insaf dan sedar akan kesalahan mereka.  Selanjutnya  Persoalan tentang hidup manusia di muka bumi bersifat sementara misalnya penyajak menyatakan bahawa semua yang hidup akan mati kecuali Tuhan
Selanjutnya Persoalan tentang anak-anak yang tidak bertanggungjawab menjaga ibu (bapa) misalnya mereka menolak antara adik- beradik untuk menjaga ibu bapa . Selain itu Persoalan  kehidupan seorang tua yang kesunyian misalnya penyajak menyatakan bahawa dia sering berada  dalam keadaan sangat sunyi tanpa anak-anaknya.   [maksimum : 4 m] [Isi cukup : 2 isi ]
KERTAS 2 KOMSAS          SET 8 – (SMK MANIK, TELUK INTAN, PERAK)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan


Teo Wei Sing Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Nyatakan harapan penyajak terhadap anaknya seperti yang digambarkan dalam rangkap ketiga. [2 markah]
(ii) Terdapat segelintir masyarakat kini yang menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang-orang tua. Pada pendapat anda, mengapakah mereka bertindak menghantar ibu bapa ke rumah orang tua-tua? [3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
 (i) Harapan penyajak dalam rangkap ketiga ialah Penyajak berharap agar anak-anaknya sama ada yang sanggup berbakti atau yang telah melupakannya akan diberikan keinsafan.    [maksimum : 2 markah]
(ii) Sebab anak-anak bertindak menghantar ibu bapa mereka ke rumah orang tua-tua: dalah kerana  Tidak mempunyai sifat tanggungjawab . Selanjutnya mereka Tidak mempunyai masa untuk menjaga ibu bapa  Seterusnya mereka Terlalu sibuk dengan kerjaya      [ 3 markah] [2 Isi]
 (iii) Dua Pengajaran daripada sajak  ialah Kita mestilah menghargai jasa dan pengorbanan ibu bapa kita agar penat lelah mereka selama ini dapat dibalas.. Selanjutnya  Kita hendaklah sentiasa menziarahi ibu bapa kita supaya mereka tidak berasa sunyi.
Di samping itu  Kita perlulah menjaga ibu bapa kita setelah mereka tua supaya kebajikan mereka terjamin. Seterusnya  Kita hendaklah sedar bahawa tiada yang kekal di dunia kecuali Tuhan agar kita menghargai orang di sekeliling kita.
Dan  Kita hendaklah memaafkan kesalahan orang lain walaupun mereka tidak bersikap baik dengan kita supaya permusuhan
tidak berpanjangan.                                                   [maksimum : 4 markah untuk 2 pengajaran]
KERTAS 2 KOMSAS       SET 9 – (JPN PERAK )
Soalan 2 (d) – Sajak Baca petikan sajak , kemudian jawab soalan-soalan yang berikut dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI- Teo Wei Sing


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.



(Antologi Sejadah Rindu, DBP)
(i) Apakah keluhan yang cuba disampaikan oleh warga tua dalam sajak tersebut?[2 markah]
(ii) Ibu bapa perlu dihormati dan disayangi. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara untuk menghormati dan menyayangi ibu bapa kita?[3 m]
(iii) Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
 (i) Keluhan yang cuba disampaikan oleh warga tua ialah Keluhan warga tua yang berasa kesunyian kerana anak-anaknya telah melupakan kasih sayangnya terhadap mereka  Harapan agar anak-anaknya dikurniakan keinsafan terhadap perbuatan mereka itu oleh Tuhan             [2 m]
(ii) Cara seseorang anak menghormati dan menyayangi ibu bapa adalah dengan Sentiasa menjaga kebajikan mereka agar mereka tidak berasa terasing dan terpinggir daripada kasih saying anak-anak . Seterusnya Menyayangi dan menghormati mereka dengan sepenuh hati dan keikhlasan agar mereka berasa disayangi dan kehadiran mereka diperlukan oleh anak-anak Selanjutnya Mendengar nasihat ibu bapa, Belajar bersungguh-sungguh, Tidak memalukan / menjaga maruah ibu bapa , Bertutur / bercakap dengan sopan,  Memberikan hadiah / penghargaan sempena hari istimewa, Membawa ibu bapa menunaikan haji / umrah / melancong      [maksimum : 3 markah]
(iii) Dua pengajaran  yang terdapat dalam sajak ialah Kita hendaklah sentiasa menyayangi ahli keluarga Penyajak mengharapkan belaian kasih sayang daripada anak- anak pada penghujung usianya.  Selanjutnya Kita perlu tabah menghadapi cabaran dan dugaan dalam kehidupan terutamanya ketika usia tua. Contoh, Penyajak tabah menjalani kehidupannya yang diabaikanoleh anak-anak dengan mencari kehidupannya sendiri serta menanggung penderitaan hidup tanpa ada tempat bergantung yang kukuh. Seterusnya  Kita haruslah bertanggungjawab menjaga kebajikan dan menggembirakan ibu bapa walaupun tinggal berjauhan  contohnya, Anak-anak perlu sedar terhadap tanggungjawab untuk menjaga kebajikan ibu kandung/ ibu bapa dan memberikan  kebahagiaan kepadanya/ mereka.   [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS             SET 10 – (JPN PERLIS)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.


Antologi Sejadah Rindu, Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berdasarkan sajak tersebut, nyatakan dua harapan penyajak. [2 markah]
(ii) Kasih sayang amat penting dalam hubungan kekeluargaan. Pada pendapat anda, mengapakah hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih sayang? [3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
 (i) Dua harapan penyajak  adalah agar  anak-anak menziarahinya/menjenguknya , Semoga anak–anak insaf atas perbuatan mereka yang mengabaikannya  dan berharap  agar anak-anak menjadi penawar/pengubat kedukaannya                   [maksimum : 2 markah]
(ii) Hubungan kekeluargaan perlu mengutamakan kasih sayang  adalah untuk menjaga emosi ahli keluarga. Kita  dapat mengelakkan daripada anak-anak terlibat dalam gejala social, dapat mengukuhkan hubungan/silaturahim,  membentuk keluarga yang harmoni/bahagia, mengelakkan konflik keluarga  dan memupuk sikap saling menghormati         maksimum:3 m][Isi cukup : 2i]
(iii) Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah Kita mestilah menziarahi ibu bapa sekiranya tinggal berjauhan. Contoh : Penyajak mengharapkan anak-anaknya datang menziarahinya kerana dia berasa terlalu sunyi.  Seterusnya, Kita mestilah menjaga ibu bapa ketika mereka sakit. Contoh : Penyajak menyatakan bahawa anak-anaknya melepaskan tanggungjawab untuk menjaganya.   Kita mestilah insaf bahawa kehidupan kita hanyalah sementara dan Tuhan yang kekal abadi. Contoh  Penyajak sedar dan insaf bahawa kehidupan ini hanya sementara dan hanya Tuhan yang kekal. Dan  Kita mestilah mendoakan anak-anak supaya mereka sentiasa melakukan kebaikan. Contoh Penyajak sentiasa mendoakan anak- anaknya agar diberi keinsafan.  [maksimum : 4 markah] [Isi cukup : 2 isi]
KERTAS 2 KOMSAS      SET 11 – (SEKOLAH BERASRAMA PENUH (SBP) SE-MALAYSIA)
Soalan 2(d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang sakit
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.


Pekan Ilmu Sdn. Bhd dalam antologi Sejadah Rindu,
(i) Nyatakan sebab-sebab aku mengeluh kesunyian?      [2 markah]
(ii) Terdapat segelintir anak-anak yang mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa. Pada pendapat anda, apakah sebab-sebab anak-anak pada masa ini mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa? [3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam rangkap 2 dan satu persoalan dalam rangkap 3 sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) aku mengeluh kesunyian adalah  kerana berasa kesepian , kehidupan yang tidak berubah dan tiada sesiapa yang datang menziarah atau menjenguk             [maksimum : 2 markah]
(ii) Sebab-sebab anak-anak pada masa ini mengabaikan tanggungjawab terhadap ibu bapa adalah kerana mereka  tinggal berjauhan dengan ibu bapa, kos sara hidup yang semakin tinggi, sibuk dengan kerjaya ,  sibuk menguruskan hal keluarga sendiri
(Jawapan lain boleh diterima)    [maksimum : 3 markah]          [Isi cukup : 2 isi]
(iii) Persoalan dalam Rangkap 2:  Persoalan nasib warga tua yang dipinggirkan oleh   anak-anak Contoh: Anak-anak tidak sanggup menjaga ibu bapa yang sudah tua.  Seterusnya  Persoalan pengorbanan ibu bapa terhadap anak- anak Contoh: Penulis berasa kecewa terhadap anak-anak yang melupakan ibu yang mengandungkannya. 1
Persoalan dalam Rangkap 3:  Persoalan harapan ibu bapa terhadap anak-anak Contoh Penulis berharap agar anak-anaknya insaf akan kesilapan yang telah dilakukan  Seterusnya  Persoalan tentang hidup dan mati ialah ketentuan Tuhan Contoh: Penulis mengingatkan setiap yang bernyawa akan mati dan tiada yang kekal abadi        [maksimum : 4 markah]     [Isi cukup : 2 isi (P+H)]
KERTAS 2 KOMSAS           SET 12 – (JPN MELAKA )
Soalan 2 (d) – Sajak - Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan.


Suara Anak Pahang, 2009 Antologi Sejadah Rindu Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berdasarkan rangkap ketiga, apakah harapan penyajak terhadap anaknya? [2 markah]
(ii) Ibu bapa merupakan insan yang banyak berjasa dalam hidup anak-anak. Pada pendapat anda, bagaimanakah cara anak-anak membalas jasa ibu bapa mereka. [3 markah]
(iii) Huraikan nilai yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Harapan penyajak terhadap anaknya: ialah berharap anaknya mendapat keinsafan,  berharap kesedihan atas perbuatan anaknya terubat , berharap anak-anak mempunyai perasaan kasih sayang. 1 [maksimum : 2 markah]
(ii) Cara-cara anak membalas jasa ibu bapa adalah dengan  sentiasa mengambil berat tahap kesihatan ibu bapa , menanggung perbelanjaan ibu bapa,  sentiasa menziarahi ibu bapa dan  mempelawa ibu bapa tinggal bersama-sama  [maksimum : 3 markah]
(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak :ialah  keinsafan. Contohnya, penyajak sedar dan insaf bahawa tiada yang kekal melainkan Tuhan.  Nilai  kasih sayang. Contohnya, kasih sayang ibu bapa terhadap anak- anaknya tetap tidak berubah walaupun anaknya telah menderhaka.   Nilai ketabahan. Contohnya, ketabahan ibu bapa yang melalui kehidupan sendiri yang tidak dihiraukan oleh anak- anak.  Nilai tanggungjawab. Contohnya, sikap tanggungjawab ibu bapa terhadap anak-anaknya walaupun anaknya telah menderhaka dengan cara mendoakan.  [ 4 m][ 2 Isi]
KERTAS 2 KOMSAS          SET 13 – (MRSM )
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
ERTI HIDUP BERERTI


Aku selalu didatangi
malam sepi
bagal kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan tasik
kehijauan rumput
hanya menjadi bayangan
di penjuru ruang zaman
cinta dalam rahim dilupai
dari sulung ditendang ke bongsu
dari angah ditendang ke sulung balik
kucari erti hidup
menderita mengerang kesakitan
berdiri tanpa ruang.
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta alasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan


Suara Anak Pahang, 2009 Antologi Sejadah Rindu Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Apakah maksud baris 4 dan 5 dalam rangkap ketiga sajak di atas? baik setia mahupun derhaka semoga disirami benih keinsafan [2 markah]
(ii) Keluarga yang bahagia menjadi idaman semua orang. Pada pendapat anda, selain ibu bapa apakah peranan yang boleh dilakukan oleh pelbagai pihak untuk mencapai hasrat tersebut? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
 (i) Maksud baris 4 dan 5 dalam rangkap ketiga sajak  ialah Penyajak berharap/mendoakan anak-anaknya sama ada yang berbakti / baik atau yang telah melupakannya/ tidak taat..  Berasa insaf / sedar akan kesilapan.                          [maksimum : 2 markah]
(ii) Peranan pelbagai pihak untuk mencapai hasrat keluarga bahagia Jiran mengambil tahu / prihatin akan kebajikan keluarga yang menghadapi musibah / masalah.  Kerajaan/NGO menganjurkan kursus/bengkel keibubapaan.  Kerajaan menyediakan penghargaan/anugerah kepada keluarga bahagia. Media massa/media sosial mengadakan kempen/filem/iklan Sayangi Keluarga Anda, Yang Tua Dihormati Yang Muda Disayangi, Utamakan Keluarga, drama Bisik pada Langit, filem Pulang.
 Guru / sekolah menerapkan nilai kekeluargaan kepada murid. Komuniti/masyarakat menganjurkan program hari keluarga.
LPPKN menyediakan modul pengurusan kerjaya dan keluarga kepada masyarakat.   [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
 (iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak  ialah Persoalan kesunyian hidup pada usia tua. Contoh  Penyajak menghadapi kesunyian hidup kerana malam yang dilaluinya begitu sepi / ditinggalkan oleh anak-anaknya.   Persoalan kasih sayang ibu / keikhlasan seorang ibu. Contoh  Penyajak sentiasa mendoakan anak-anaknya insaf dan memberi kasih sayang kepadanya.
 Persoalan nasib warga tua yang dipinggirkan oleh anak-anak. Contoh : Penyajak berasa dirinya dipinggirkan oleh anak-anaknya kerana mereka tidak mahu menjaga dan saling menolak daripada memikul tanggungjawab. Persoalan penderitaan ibu bapa yang diabaikan  Contoh Penyajak menanggung penderitaan dan kesakitan seorang diri tanpa anak-anak di sisi.
 Persoalan hidup dan mati ketentuan Tuhan. Contoh  Penyajak menyatakan bahawa tiada yang kekal di dunia ini kecuali Tuhan (: 4 m2 Isi]
KERTAS 2 KOMSAS         SET 14 – (JPN NEGERI SEMBILAN)
Soalan 2(d) – Puisi Moden Baca sajak  kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sang Gembala Kuda


Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melempar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!


Mohd Hashim Othman Istimewa, 2012 Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. Antologi Jaket Kulit Kijang KPM
(i) Berdasarkan rangkap ketiga sajak tersebut, nyatakan sebab Sang Gembala Kuda dianggap sebagai lelaki yang mempunyai kuasa? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin dihormati dan disegani? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN   (i) Perkara yang menyebabkan Sang Gembala Kuda dianggap lelaki yang mempunyai kuasa kerana  arahannya dipatuhi ,  berani menghadapi segala rintangan ketika perburuan,bijak menggunakan tipu helah dengan berpura-pura sebagai penyelamat maruah  [2 m)
(ii) Ciri-ciri pemimpin yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin agar dihormati dan disegani ialah  seorang pemimpin perlu mempunyai personaliti yang baik,  bersedia menerima teguran dan kritikan yang membina , mempunyai daya fikiran jauh ke hadapan atau berwawasan , mempunyai inisiatif atau tindakan yang dimulakan sendiri tanpa menunggu orang lain , kebolehan berkomunikasi secara berkesan ,mempunyai integriti, mempunyai pegangan agama yang kukuh   [maksimum: 3 m] [cukup : 2 Isi]
(iii) Persoalan yang terdapat dalam sajak ialah  Persoalan kebijaksanaan dalam memimpin Sang Gembala Kuda menggunakan cemeti untuk kuda-kudanya. Persoalan kepatuhan kepada ketua Kuda patuh terhadap Sang Gembala Kuda kerana makanan yang diberikan.  Persoalan kekuasaan seorang pemimpin Kuda tidak akan membantah arahan Sang Gembala Kuda. Persoalan penganiayaan terhadap haiwan - Setelah kuda diberi makan, Sang Gembala Kuda akan terus menunggang kuda tanpa menghiraukan keletihan kuda tersebut.                 [ 4 m] [ : 2 Isi]
KERTAS 2 KOMSAS   SET 15 – (JPN PULAU PINANG)
Soalan 2(d) – Sajak- Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SANG GEMBALA KUDA


Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana dia
melampar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya dia
lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!


Mohd Hashim Othman, Istimewa, 2012 Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul, KPM.
(i) Siapakah “aku” berdasarkan sajak tersebut? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah peranan pelbagai pihak untuk mengatasi penganiayaan terhadap haiwan?[3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ini. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN  (i) “Aku” berdasarkan sajak ialah  seorang penyelamat maruah,  seorang yang berjuang atas dasar kebenaran,  seorang yang menentang kebobrokan/penyelewengan                      [maksimum : 2 markah][Isi cukup : 2 isi]
(ii) Peranan pelbagai pihak untuk mengatasi penganiayaan terhadap haiwan: pihak kerajaan menguatkuasakan undang-undang yang ketat/tegas/ mengenakan hukuman berat kepada mereka yang melakukan penganiayaan haiwan,  menubuhkan agensi khas/badan/NGO Perlindungan Haiwan mengatasi masalah ini (seperti SPCA) , masyarakat melaporkan kepada pihak berkuasa tentang kejadian penganiayaan haiwan , pihak media massa mewara-warakan mesej tentang sifat ihsan / belas kasihan terhadap haiwan , Pihak sekolah menyedarkan para pelajar tentang masalah penganiayaan haiwan/cara-cara mengatasi  ibu bapa menasihati anak-anak daripada terlibat dalam sebarang tindakan penganiayaan haiwan.      [3 m] 2 isi]
(iii) Dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah  Kita mestilah berani menghadapi pelbagai rintangan tanpa mudah berputus asa    Contohnya, penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.
 Kita perlulah gigih berusaha dalam melaksanakan tugasan. Sebagai gembala kuda  contohnya, sang gembala kuda sangat gigih dalam melaksanakan tugasnya memburu kuda-kuda liar / demi memastikan kuda-kudanya dikandangkan.
 Kita sewajarnya patuh akan arahan dan suruhan ketua demi keharmonian sesebuah organisasi Contohnya, sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda.  Kita hendaklah bijak dalam merancang dan menjalankan tugas dengan baik dan sempurna  Contohnya, penjaga kuda bijak mengawal kuda tunggangannya ketika dia menghalau kuda-kuda itu masuk ke kandang. Kita hendaklah berjuang demi kebenaran-misalnya penyajak berjuang atas kebenaran demi menentang semua kebobrokan misalnya penyajak berjuang menegakkan keadilan daripada sebarang kebobrokan . Kita hendaklah berani menghadapi halangan/kesukaran dalam mengendalikan sesuatu pekerjaan yang dilakukan  Contohnya Sang Gembala Kuda sanggup meredah onak ketika memburu kuda  Kita haruslah bersikap tegas ketika menjalankan tugas - Misalnya Sang Gembala Kuda mampu mengawal kuda-kuda kerana dia bersikap tegas/Sang Gembala Kuda menggunakan kuasa yang ada padanya dan sesekali menggunakan suaranya yang kuat untuk menakutkan kuda-kuda itu.                     [ 4 m] [ : 2 isi (1+1)]
KERTAS 2 KOMSAS              SET 16 – (JPN TERENGGANU (SET 1)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Sang Gembala Kuda


Dia lelaki bergelar perkasa
dengan cemeti keberanian di tangan
rembat angkuhnya memacu takut
menghalau kuda-kuda di padang
berebutan memburu kandang.
Rumput dan jerami yang terhidang
adalah kanun janji kesetiaan
dimamah rakus kala lapar
tak peduli nasib diri setelah kenyang
jadi tunggangan memburu rakan.
Dia lelaki punya kuasa
sesekali suaranya lebih gempita
daripada ringkik kuda sekandang
pacuannya diiring seribu keberanian
meredah onak di rimba perburuan
meranduk lumpur di paya penindasan
sambil melibas cemeti durjana
dia melampar muslihat
aku penyelamat maruah
berjuang atas dasar kebenaran
menentang semua kebobrokan.
Dia lelaki sang gembala kuda
hanya mengenal pantas tunggangan
tanpa membaca keletihannya
dia lelaki sang gembala kuda
hanya tahu mengejar kehebatan
tanpa menghitung kesakitannya
dan kuda-kuda itu ditunggangi
ditunggangi dan ditunggangi!


Mohd Hashim Othman Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul Kementerian Pendidikan Malaysia
(i) Berikan maksud menentang semua kebobrokan.[2 markah]
(ii) Kuda merupakan antara binatang ternakan yang dipelihara oleh rakyat di negara kita. Pada pendapat anda, selain menyediakan makanan, apakah keperluan-keperluan lain yang perlu disediakan oleh seseorang yang memelihara binatang ternakan?[3 markah]
(iii) Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak di atas. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Maksud menentang semua kebobrokan  ialah melawan segala perkara yang boleh merosakkan/ tidak  baik  [ : 2 m]
(ii) Keperluan-keperluan lain disediakan untuk memelihara binatang ternakan ialah  kandang / tempat tinggal, rawatan kesihatan / perubatan,  kawalan keselamatan,  kasih sayang / perhatian,  pasangan / teman      [maksimum : 3 m][ Isi cukup : 2 isi]
(iii) Nilai dalam sajak ialah nilai Tanggungjawab. contoh Penjaga kuda bertanggungjawab menjaga kuda tunggangannya dengan mengurus makan dan minum secara baik.  Nilai  Kepatuhan / Ketaatan / Kesetiaan. Contoh Sekumpulan kuda digambarkan patuh akan arahan penjaga kuda . Nilai Keberanian. Contoh Penjaga kuda berani menempuh berbagai-bagai kepayahan dan rintangan sewaktu menjaga kuda-kuda itu.. Nilai  Ketegasan. Contoh Sang gembala kuda tegas dalam menguruskan kuda- kudanya Nilai  Ketabahan. Contoh Sang gembala kuda tabah mengharungi pelbagai cabaran semasa berburu.        [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS        SET 17 – (PPD LIMBANG, SARAWAK)
Soalan 2 (d) – Sajak Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya  menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU


Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan
insan moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan di masa
yang Kau tetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh ayat-
ayat cinta disusun kukuh di
sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha
Kuasa agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara


Kalam Pertama, 2013 DBP
(i) Nyatakan hasrat penyajak berdasarkan sajak tersebut. [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang perlu dilakukan supaya seseorang yang sudah bertaubat tidak kembali kepada sikapnya yang dahulu? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Hasrat penyajak berdasarkan sajak tersebut. Adalah  Semoga ruang keampunan dibukakan kepadanya. Seterusnya  Supaya dia menjadi manusia yang sentiasa taat perintah Allah dan menghindari larangan-Nya.  [maksimum : 2 markah]
(ii) Pada pendapat saya   usaha-usaha yang perlu dilakukan supaya seseorang yang sudah bertaubat tidak kembali kepada
sikapnya yang dahulu adalah dengan menyesali perbuatannya dengan sesungguh hati., berusaha menghapuskan dosa-dosa yang lalu ,  banyak berbuat kebajikan , sentiasa mengelakkan diri dari melakukan kejahatan, menyibukkan diri dengan aktiviti kemasyarakatan. , Mendekatkan diri dengan Tuhan/berdoa       [maksimum : 3 markah][Isi cukup : 2 isi]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini. Ialah Persoalan keinsafan seorang manusia yang banyak melakukan dosa.
Contoh: Penyajak mengenang kembali segala kesalahan yang telah dilakukan dan telah menyesali semua perbuatan yang dilakukannya. (Merekah keinsafan di hati yang beku Mengenang dosaku yang terdahulu).  SETERUSNYA Persoalan setiap manusia diberi peluang untuk bertaubat selagi dia hidup. Contohnya, penyajak berkesempatan untuk bertaubat dan sujud kepada Tuhan walaupun dalam keadaan yang sangat sedih Contoh : lafaz taubat mengiringi nafas sebak kian mengikuti.
 Persoalan setiap manusia masih berkesempatan untuk memohon keampunan sebelum meninggal dunia.
Contohnya, Penyajak berharap agar segala kesalahannya diampunkan sebelum meninggal dunia pada masa yang telah
Ditetapkan Contoh : moga terbuka ruang keampunan sebelum saat aku dinisankan.
Persoalan ajal maut di tangan Tuhan. Contohnya, Penyajak menyatakan bersedia sebelum meninggal dunia pada masa yang telah ditetapkan Contoh : sebelum saat aku dinisankan di masa yang kautetapkan.     [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 3 isi]
KERTAS 2 KOMSAS              SET 18 – (SMK CHUNG HWA, MIRI, SARAWAK )
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya  menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU


Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.


Mohd. Haikal Aminuddin Dewan Bahasa, Januari, 2007 Dewan Bahasa dan Pustaka
(i) Terangkan maksud terbuka ruang keampunan? [2 Markah]
(ii) Berdasarkan baris sajak di atas, apakah perkara-perkara yang wajar kita lakukan sementara kita hidup di dunia ini?[3 Markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak. [4 Markah]
SKEMA JAWAPAN   (i) Maksud terbuka ruang keampunan diberi kesempatan untuk bertaubat.             [maksimum : 2 markah]
(ii) Perkara-perkara yang wajar kita lakukan sementara kita hidup di dunia ini ialah  Memperbaik diri daripada kesilapan lalu, Sentiasa membuat perkara baik, Mendalami ilmu agama / mendekatkan diri kepada Tuhan,  Memberikan pertolongan kepada golongan yang memerlukan,  Membalas jasa ibu bapa       [ : 3 markah]
(iii) Dua persoalan yang terdapat dalam sajak ialah Persoalan tentang ketaatan kepada Tuhan. Penyajak ikhlas dan taat menunaikan solat kerana sedar bahawa dunia ini tidak akan kekal selama-lamanya. Seterusnya  Persoalan tentang keinsafan atas dosa lalu yang telah dilakukan. Penyajak telah insaf daripada kesalahan- kesalahan yang telah dilakukannya.   [maksimum : 4 m]
KERTAS 2 KOMSAS             SET 19 – (JPN SELANGOR (SET 1)
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya, menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU


Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.


Mohd. Haikal Aminuddin Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Apakah doa yang dimohon penyajak daripada Yang Esa? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, apakah cara-cara yang boleh dilakukan oleh mereka yang telah insaf dan bertaubat?Cadangkan cara-cara tersebut. [3 m]
(iii) Tema ialah idea dasar dalam sesebuah karya. Huraikan tema yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i) Doa yang dimohon penyajak daripada Yang Esa: ialah  Penyajak berdoa kepada Allah SWT agar dia menjadi manusia yang taat. Penyajak juga akan mengikut segala perintah Allah SWT, Penyajak berharap agar dia tidak lupa bahawa hidup di dunia ini hanya sementara.  [2 m] (2 isi]
(ii) Cara-cara yang boleh dilakukan oleh mereka yang telah insaf dan bertaubat ialah Belajar agama dengan guru-guru agama. , Mendapatkan nasihat dari orang yang arif/berpengalaman,  Bergaul dengan rakan yang positif ,  Menghadiri majlis-majlis ilmu di masjid 1              [3 m] [2 isi]
(iii) Tema yang terdapat dalam sajak tersebut ialah; Bertemakan ketuhanan dan ketaatan kepada perintah agama. Contohnya, penyajak insaf akan dosa-dosanya dan memohon keampunan kepada Tuhan.  Beliau bertaubat untuk tidak mengulangi dosanya dan memohon agar Tuhan menunjukkan jalan yang benar kepadanya. Contohnya penyajak bertaubat dengan mengalirkan air mata keinsafan dan ikhlas memohon keampunan Allah SWT. Penyajak yang insaf bersyukur kerana dipanjangkan umur. Contohnya, penyajak sedar masanya semakin suntuk dan penyajak berharap agar segala dosanya diampunkan sebelum dia menemui ajal.     [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS            SET 20 – (PPD BARAM, SARAWAK)
Soalan 2 (d) – Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan  dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU


Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.


Mohd. Haikal Aminuddin Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan sajak, nyatakan cara-cara penyajak menzahirkan keinsafan atas dosa-dosa yang lalu kepada Tuhannya.[2 m]
(ii) Dalam 2 baris terakhir sajak, penyajak menyatakan harapan agar dirinya tidak lupa bahawa dunia ini bersifat sementara. Pada pandangan anda, apakah kesan-kesannya jika seseorang manusia itu sedar bahawa dunia ini bersifat sementara? [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam sajak ini. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN      (i) cara-cara penyajak menzahirkan keinsafan atas dosa-dosa yang lalu kepada Tuhannya  adalah dengan Diam dan mengenang dosa lalu ,  Mengalir air mata/menangis sambil bersujud kepada Tuhan,  Melafazkan ungkapan taubat kepada Tuhan (dengan sebak) ,  Berdoa/memohon ampun kepada Tuhan                           [ : 2 m][: 2 isi]
(ii) Kesan-kesannya jika seseorang manusia itu sedar bahawa dunia ini bersifat sementara  ialah dia akan Berusaha mendekatkan diri kepada Tuhan ,  Tidak melakukan perkara yang ditegah oleh agama/Tuhan,  Melakukan amalan yang baik/ bersembahyang /bersedekah/dsb .    Tidak terlalu bersifat kebendaan/materialistik    [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 isi]
(iii) persoalan yang terdapat dalam sajak ini: ialah  Persoalan keinsafan atas segala dosa lalu yang menghantui hidup [1m].
Sebagai contoh, penyajak bersujud untuk melafazkan taubat dan memohon keampunan daripada Pencipta. [1m]
Seterusnya  Persoalan keikhlasan dalam memohon keampunan daripada Pencipta [1m]. Sebagai contoh, penyajak memohon keampunan daripada Pencipta dengan bersaksikan air mata keinsafan. [1m]
KERTAS 2 KOMSAS  SET 21 – (PPD SEMPORNA, SABAH )
Soalan 2(d)-Petikan Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH RINDU


Terkedu aku
di sejadah rindu
mengungkap kalimah syahdu
bait bicara tersentuh kalbu
merekah keinsafan di hati yang beku
mengenang dosaku yang terdahulu.
Berbekal pancaindera anugerah Tuhan
kupohon kembali nafas kehidupan
dalam keterhadan dan keterbatasan insan
moga terbuka ruang keampunan
sebelum saat aku dinisankan
di masa yang Kautetapkan.
Air mata menjadi saksi
keikhlasan menjadi bukti
akhirnya
aku sujud menghadap Ilahi
di keheningan yang sepi
lafaz taubat mengiringi
nafas sebak kian mengikuti.
Hati ini luluh
jiwa yang kaku tersentuh
ayat-ayat cinta disusun kukuh
di sejadah rindu yang lusuh
kemaafan yang kupohon sungguh
dari Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan doa pada Yang Esa
izinkan aku menjadi manusia
yang taat sentiasa
pada perintah Maha Kuasa
agar aku tidak lupa
dunia ini hanya bersifat sementara.


Mohd. Haikal Aminuddin Antologi Sejadah Rindu KPM
(i) Berdasarkan sajak di atas, nyatakan dua keinginan penyajak sebelum dia meninggal dunia? [2 markah]
(ii) Ungkapan doa pada Yang Esa izinkan aku menjadi manusia yang taat sentiasa pada perintah Maha Kuasa
Empat baris sajak di atas menjelaskan bahawa penyajak memohon kepada Tuhan agar dirinya menjadi insan yang taat kepada Tuhan. Pada pendapat anda, mengapakah seseorang itu harus mentaati Tuhan?  [3 markah]
(iii) Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Dua keinginan penyajak sebelum dia meninggal dunia: ialah berharap Tuhan menunjukkan jalan ke arah kebenaran 1,  Semoga ruang keampunan dibukakan untuknya 1,  Semoga segala kekurangan yang ada dalam dirinya dapat dibaiki 1,  Semoga tuhan memberi peluang kepadanya untuk menjadi insan yang taat akan perintah penciptanya 1 [maksimum : 2 m]   [Isi cukup : 2 isi]
(ii) Seseorang itu wajib mentaati Tuhan: Supaya dapat mengelakkan diri daripada melakukan perkara      yang dimurkai Tuhan. 1
Supaya sentiasa berhati-hati dalam melakukan sesuatu perkara / tindakan. 1  Supaya memperoleh ketenangan jiwa dan sentiasa berfikiran terbuka. 1 Supaya dapat menjalani kehidupan dengan hati tenang 1 Supaya hidup sentiasa dalam peliharaan Tuhan.            [: 3 m] [ : 2 isi]
(iii) Nilai yang terdapat dalam sajak: ialah  Nilai keinsafan  contoh Penyajak menginsafi / bertaubat atas dosa-dosanya yang terdahulu dan memohon keampunan daripada Tuhan.  Nilai ketaatan/nilai kepercayaan kepada Tuhan contoh   Penyajak taat kepada perintah Allah SWT/Tuhan dan berharap agar Tuhan mengampunkan segala dosa-dosanya. / Penyajak meyakini bahawa Tuhan telah menetapkan kematian seseorang.  Nilai keikhlasan /kesungguhan contoh Penyajak benar-benar ikhlas mengharapkan pengampunan daripada Tuhan/Pencipta sehinggakan dia menitiskan air mata. Nilai kegigihan contoh Penyajak bersungguh-sungguh dan gigih memohon keampunan daripada Tuhan sebelum dia meninggal dunia [4 m] [Isi 2]
KERTAS 2 KOMSAS              SET 22 – (JPN SELANGOR (SET 2)
Soalan 2 (d) – Puisi Moden Baca sajak, kemudian jawab soalan-soalan  dengan menggunakan ayat anda sendiri.
www.sibermerdeka.com.my


Dalam kebun diriku,
aku tanam saujana rancangan
untuk memerdekakan warga susahku
hidup menentang senja dan malam
Dalam parlimen diriku
aku bahas isu onak dan enak
untukku merdekakan warga fikirku
mengelak hidup dikotak-katikkan.
Dalam laut diriku
ombak gelora menampar pantai aman
untuk menguji amal dan iman.
Dalam gergasi diriku
terpedaya jua oleh permainan si kancil
namun sempat sedar dan beringat lagi.
Dalam pentas diriku
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan
menghayati skrip demi skrip
yang tak diduga klimaksnya.
Dalam dewan diriku
aku tak cemas lagi
oleh kata yang mengekang
aku tak lemas lagi
oleh kata yang menyerang
Apabila sibermerdeka sampai
ke rumah cabaranku
aku panggil diriku bermesyuarah
menyokong, berkecuali atau menentang
aku ambil keputusan
waktu itu aku tak kenal batas diri
untuk tidak mengulangi kekalahan.
Kini, kapal diriku telah berlabuh di pangkalan usia
aku turun darinya menghadapi hidup nyata
peristiwa datang peristiwa pergi
bagai siang memanggil malam
dan sibermerdeka terus berkaca
terus mengalirkan arus ingatan
elakkan dirimu menjadi sia-sia
hamparkan dirimu di persada Tuhan


ABDUL GHAFFAR IBRAHIM Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul KPM
(i) Apakah nasihat penyajak kepada pembaca dalam rangkap kelapan? [2 markah]
(ii) Pada zaman globalisasi, peranti elektronik semakin meluas seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Pada pendapat anda, apakah cabaran yang dihadapi oleh masyarakat dalam mendepani era globalisasi? [3 markah]
(iii) Jelaskan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN
(i)  nasihat penyajak kepada pembaca dalam rangkap kelapan ialah   tidak mensia-siakan hidup , mendekati Tuhan[ : 2 m]
(ii) Pada zaman globalisasi, peranti elektronik semakin meluas seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Pada pendapat saya,  cabaran yang dihadapi oleh masyarakat dalam mendepani era globalisasi ialah Fitnah/ berita palsu berleluasa , Jenayah siber/ Buli siber/ Penipuan , Pengaruh barat ,  Pengaruh hedonisme , Meningkatkan masalah sosial Pencemaran bahasa/ bahasa rojak/ bahasa slanga  [ 3 m]
(iii) dua pengajaran yang terdapat dalam sajak ialah  Kita hendaklah insaf apabila melakukan kesalahan agar tidak terus terpedaya. Penyajak cepat insaf akan kesalahannya dan tidak akan mengulangi kesilapannya yang lalu.  Seterusnya  Kita mestilah berani dalam menempuh cabaran agar dapat mempersiapkan dirinya untuk kehidupan mendatang. Penyajak berani menghadapi rintangan yang memburuk- burukkannya. Kita mestilah rasional dalam membuat keputusan supaya kehidupan tidak tersasar. Penyajak rasional dalam menentukan pendekatan yang terbaik bagi menangani sesuatu masalah.  Kita mestilah berhati-hati dalam kehidupan supaya tidak mudah diperdaya. Penyajak berhati-hati daripada dirinya dipermain-mainkan. [maksimum : 4 markah]
KERTAS 2 KOMSAS           SET 23 – (JOHOR)
Soalan 2(d) – Puisi Moden Baca sajak , kemudian jawab soalan-soalan  berikutnya  menggunakan ayat anda sendiri.


WWW.SIBERMERDEKA.COM.MY


Dalam kebun diriku
aku tanam saujana rancangan
untuk memerdekakan warga susahku
hidup menentang senja dan malam
Dalam parlimen diriku
aku bahas isu onak dan enak
untukku merdekakan warga fikirku
mengelak hidup dikotak-katikkan.
Dalam laut diriku
ombak gelora menampar pantai aman
untuk menguji amal dan iman.
Dalam gergasi diriku
terpedaya jua oleh permainan si kancil
namun sempat sedar dan beringat lagi.
Dalam pentas diriku
aku berlatih menangkis angin
aku berlatih memunggah awan
menghayati skrip demi skrip
yang tak diduga klimaksnya.
Dalam dewan diriku
aku tak cemas lagi
oleh kata yang mengekang
aku tak lemas lagi
oleh kata yang menyerang
Apabila sibermerdeka sampai
ke rumah cabaranku
aku panggil diriku bermesyuarah
menyokong, berkecuali atau menentang
aku ambil keputusan
waktu itu aku tak kenal batas diri
untuk tidak mengulangi kekalahan.
Kini, kapal diriku telah berlabuh di pangkalan usia
aku turun darinya menghadapi hidup nyata
peristiwa datang peristiwa pergi
bagai siang memanggil malam
dan sibermerdeka terus berkaca
terus mengalirkan arus ingatan
elakkan dirimu menjadi sia-sia
hamparkan dirimu di persada Tuhan


Abdul Ghaffar Ibrahim Takkan Hilang, 2008 DBP Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul KPM
(i) Berikan maksud aku bahas isu onak.n[2 markah]
(ii) Penyajak menasihati pembaca agar tidak mensia-siakan hidup, sebaliknya pembaca wajar mendekatkan diri kepada Tuhan.
Pada pandangan anda, selain mendekatkan diri kepada Tuhan, apakah pendekatan-pendekatan yang boleh diambil agar
kehidupan lebih bermakna? [3 markah]
(iii) Huraikan satu persoalan dalam rangkap pertama dan satu persoalan dalam rangkap keempat sajak tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN           (i) Maksud aku bahas isu onak Penyajak cuba memikirkan cara mengatasi masalah 2
(ii) Pendekatan- pendekatan lain agar hidup lebih bermakna adalah dengan memilih rakan yang baik, membaca bahan ilmiah, meluangkan masa bersama keluarga,  menyertai aktiviti kebajikan, mendampingi orang berilmu, mendapatkan nasihat daripada orang yang berpengalaman
(iii) Persoalan rangkap 1   ialah  Persoalan kepentingan merancang kehidupan. Penyajak telah membuat pelbagai perancangan yang akan dilakukan bagi menyelesaikan segala masalah. Dan  Persoalan melepaskan diri daripada kesusahan hidup. Penyajak merancang untuk membebaskan dirinya daripada kesusahan yang dihadapinya.
Persoalan rangkap 4  ialah  persoalan Kepayahan dalam mengawal hawa nafsu Penyajak yang merasakan dirinya hebat akhirnya terpedaya dengan hawa nafsu. Dan persoalan  Keinsafan setelah melakukan kesalahan Penyajak cepat insaf/ tersedar atas kesalahannya. Penyajak mengambil langkah berjaga-jaga agar tidak terpedaya lagi.
KERTAS 2 KOMSAS
SET 24 KUALA KANGSAR– Soalan 2(d) Gurindam.Baca petikan gurindam, kemudian jawab soalan-soalan  menggunakan ayat anda sendiri.
GURINDAM DUA BELAS


(Fasal yang Ketiga)
Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita- cita.
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
Nescanya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh- sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.


Mohd Yusof Md. Nor, Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara) Puisi Melayu Tradisi, 1996 Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul ,DBP
(i) Berdasarkan gurindam tersebut, berikan dua kebaikan jika seseorang itu sentiasa menjaga tangan dan kakinya. [2 markah]
(ii) Ungkapan lidah lebih tajam daripada mata pedang memberi gambaran betapa pentingnya kitamenjaga pertuturan dalam pergaulan. Pada pandangan anda, apakah kesannya jika seseorang itu tidak menjaga tutur katanya?     [3 markah]
(iii) Huraikan dua persoalan yang terdapat dalam gurindam tersebut. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN (i) Kebaikan menjaga tangan dan kaki ialah Tidak melakukan perkara yang menyalahi hukum agama / undang-undang 1 Tidak mengambil hak orang lain / yang bukan haknya 1 Tidak pergi ke tempat-tempat yang dilarang / tempat Maksiat 1 Tidak terjebak dalam kegiatan yang negatif / perkara keji 1 Sentiasa menggunakan tangan dan kakinya untuk kebaikan 1         [: 2 m]        [2isi]
(ii) Kesan tidak menjaga pertuturan: ialah  Menimbulkan perbalahan / permusuhan / persengketaan / pergaduhan 1, Merosakkan / memutuskan hubungan / silaturahim 1  Dibenci / dimusuhi oleh orang lain 1,  Kekurangan / ketiadaan kawan 1             [: 3 m] [ 2 isi]
(iii) Dua persoalan terdapat dalam gurindam  ialah Persoalan kepentingan menjaga pancaindera Contoh: diri disayangi dan dihormati ,  Persoalan berhati-hati apabila menggunakan pancaindera Contoh: dapat mengelakkan diri daripada terjebak dalam kegiatan tidak bermoral.   Persoalan melakukan sesuatu secara keterlaluan Contoh: sikap keterlaluan akan mengundang pelbagai keburukan  Persoalan Tanggungjawab mengelakkan diri daripada musibah / perkara keji Contoh: dapat hidup dalam keadaan aman dan mampu menjaga maruah diri dan keluarga.
KERTAS 2 KOMSAS           SET 25– (SMK SUNGAI KARANGAN, KULIM, KEDAH )
Soalan 2 (d) - Puisi Tradisional Baca gurindam , kemudian jawab soalan-soalan  berikutnya  menggunakan ayat anda sendiri.
GURINDAM DUA BELAS (Fasal yang Ketiga)


Apabila terpelihara mata,
Sedikitlah cita-cita.
Apabila terpelihara kuping,
Khabar yang jahat tiadalah damping.
Apabila terpelihara lidah,
Nescaya dapat daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh engkau memeliharakan tangan,
Daripada segala berat dan ringan.
Apabila perut terlalu penuh,
Keluarlah fiil yang tiada senonoh.
Anggota tengah hendaklah diingat,
Di situlah banyak orang yang hilang semangat.
Hendaklah peliharakan kaki,
Daripada berjalan yang membawa rugi.


Mohd Yusof Md Nor dan Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara) Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul .KPM
(i) Berdasarkan gurindam tersebut, berikan dua kebaikan jika seseorang itu sentiasa menjaga tangan dan kakinya.[2 markah]
(ii) Ungkapan lidah lebih tajam daripada mata pedang memberikan gambaran betapa pentingnya kita menjaga pertuturan dalam pergaulan. Pada pendapat anda, apakah kesannya jika seseorang tidak menjaga tutur katanya? [3 markah]
(iii) Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam rangkap 5 dan satu pengajaran dalam rangkap 7 berdasarkan gurindam di atas. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN   (i) Kebaikan: menjaga tangan dan kaki ialah kita  tidak melakukan perkara yang menyalahi hukum agama / undang-undang.
 tidak mengambil hak orang lain / yang bukan milik kita. 1 tidak pergi ke tempat-tempat yang dilarang / tempat maksiat.  tidak terjebak dalam kegiatan yang negatif / perkara keji.  sentiasa menggunakan tangan dan kakinya untuk perkara membawa kebaikan / manfaat.         [ 2 m [ 2 Isi]
(ii) Kesan-kesan tidak menjaga pertuturan. Ialah, menimbulkan perbalahan / permusuhan / persengketaan / pergaduhan.
merosakan / memutuskan hubungan / silaturahim.   dibenci / dimusuhi oleh orang lain. 1  kekurangan / ketiadaan kawan.
 imej diri tercemar / tidak dihormati.                    [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
(iii) Satu pengajaran rangkap 5 dan rangkap 7 :
Rangkap 5  Kita hendaklah mengawal nafsu makan / kita janganlah makan sehingga kenyang. Penyajak menasihati agar kita mestilah mengawal nafsu makan agar tidak melakukan perbuatan yang tidak senonoh. Kita janganlah makan secara berlebih-lebihan kerana boleh menyebabkan kita melakukan perbuatan yang tidak baik.
Rangkap 7  Kita mestilah menjaga pergerakan. Penyajak menyarankan agar kita mestilah menjaga perjalanan agar tidak pergi ke tempat-tempat dilarang oleh agama.
KERTAS 2 KOMSAS            SET 26 – (PPD TEMERLOH, PAHANG )
Soalan 2 (d) - Puisi Moden Baca seloka  kemudian jawab soalan-soalan  dengan menggunakan ayat anda sendiri.
KUDUP PERANG


Tuah Sujana
Sementara dia bergelar panglima
laskar perang; yang terus-menerus
membajakan kezaliman-sering
mengudupkan putik dendam
kita masih perlu berterima kasih
kepada jari-jemari takdir
kerana membenarkan sepasang mata
untuk berlari dengan tangan bergari
sempat juga menadah sejambak puisi
untuk sehari lagi; sambil bertanya:
siapakah pahlawan yang asli?
Memang kita tidak sempat menjenguk
ke luar jendela; sewaktu fajar menghembus
ringkik kuda, gemerincing
pedang pusaka
dan darah yang tiba-tiba membuak
di daerah angkara- perciknya
menumbuhkan kelopak rahsia
dalam keliru, tertanya-tanya kita
tangan mana yang memenggal
leher sang pendusta?
Andai namamu Tuah, kita masih
tidak mahu
menyanjungnya pendekar paling gagah
kerana takhta setia terbina
di istana wangsa

bukanlah penjamin kukuhnya
pasak saksama
sesekali turut direntakan daki pendusta
melekatlah selumbar sengsara
di tiang maruah kota.
Andai namamu Jebat, kita masih tidak
menggelarnya sebagai pengkhianat
kerana kita masih menangisi
peta keadilan yang tersiat-nun, karam
di lautan kesumat
sedang warga memanggilnya keramat.
Perang pun melecurkan lidah muslihat
bercabang lalu bertemu bayu palsu;
bertiup dan memindahkan kebenaran
pada tempatnya
mewarnakan keindahan pada hodohnya
menjungkitkan amarah pada damainya
teramat lara kita menjahit semula
perca-perca bahagia- seperti perawan
yang dibungkamkan cinta pertama.
Sehingga senja tiba,
kita masih bertengkar
tentang siapa
pahlawan sebenarnya.



Istimewa, 2012 Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.
(i) Berdasarkan rangkap 3 dan 4 sajak tersebut, nyatakan satu sebab Tuah tidak boleh digelar sebagai pendekar dan satu sebab Jebat tidak boleh digelar sebagai pengkhianat. [2 markah]
(ii) Pemimpin merupakan golongan yang sangat berkuasa dan berpengaruh dalam sesebuah negara. Pada pendapat anda, apakah ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh seorang pemimpin untuk memastikan keamanan negaranya. [3 markah]
(iii) Huraikan dua pengajaran yang terdapat dalam sajak di atas. [4 markah]
SKEMA JAWAPAN  (i) Satu sebab Tuah tidak boleh digelar sebagai pendekar ialah : kesetiaannya terhadap sultan masih diragui  pada masa tersebut banyak berlaku penipuan/pembohongan 1 dia dibenci oleh masyarakat atas perbuatannya yang tidak betul
Satu sebab Jebat tidak boleh digelar pengkhianat ialah : kesetiaannya terhadap sultan tidak berbelah bagi .  dia sanggup membunuh rakan baiknya Tuah, dia telah dinobatkan/ dilantik sebagai pemimpin           [maksimum : 2 markah] [Isi cukup : 2 Isi]
(ii) Ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh seorang pemimpin : bijaksana/ berilmu   berani/ perkasa  amanah/ jujur/ bertanggungjawab   berfikiran terbuka, ( Jawapan yang lain boleh diterima sekiranya sesuai) [maksimum : 3 markah] [Isi cukup : 2 Isi]

(iii) Dua pengajaran :ialah Kita mestilah berani meluahkan perasaan dan hujah tentang sesuatu perkara supaya dapat menegakkan kebenaran.   Kita mestilah bijak memilih pemimpin agar dapat memimpin negara dengan baik.   Kita mestilah menjadi seorang pemimpin yang berkewibawaan agar negara kita setanding dengan negara lain.  Kita mestilah menjadi pemimpin yang bertanggungjawab supaya rakyat dapat hidup dengan harmoni. Kita mestilah menjadi pemimpin yang amanah dalam agar negara kita bebas daripada gejala rasuah.          [4 m] [ 2 Isi ]


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jangan Tiru