MODUL
PENINGKATAN PRESTASI BAHASA MELAYU KERTAS 2 Dua jam tiga puluh minit
TINGKATAN 5
( NEGERI KEDAH DARUL AMAN)
Soalan
1 : Rumusan [30 markah]
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang kepentingan disiplin dalam kalangan murid
dan cabaran untuk mendisiplinkan murid. Panjangnya rumusan hendaklah tidak
melebihi 120 patah perkataan.
Disiplin ialah kemahuan untuk mentaati atau
menghormati peraturan baik dalam keagamaan, etika sosial mahu pun dalam
sesebuah organisasi. Seseorang yang berdisiplin apabila melakukan pelanggaran
terhadap disiplin, walaupun sedikit, tetapi dia tetap akan berasa bersalah
kerana mengkhianati diri sendiri yang menjatuhkan maruah dirinya. Pelanggaran
terhadap disiplin juga boleh menjejaskan hubungan antara individu berkenaan
dengan orang-orang di sekelilingnya.
Dalam konteks sekolah, disiplin adalah satu
peraturan yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah untuk memastikan murid
bertingkah laku baik. Perlakuan murid yang baik mencerminkan tahap disiplin
sesebuah sekolah. Sekolah yang terkawal disiplinnya menjadi pilihan ibu bapa
untuk menyekolahkan anak-anak mereka. Selain itu, murid dapat mengamalkan
nilai-nilai murni dalam kehidupan seharian. Penerapan nilai murni dalam diri
murid akan memberi persepsi positif dalam kalangan ibu bapa terhadap tingkah
laku anak-anak mereka. Malah murid yang berdisiplin kelihatan berkeperibadian tinggi
dan berketerampilan. Seorang murid yang mempunyai personaliti yang baik lazimnya
bersedia untuk belajar. Disiplin yang dikenakan juga dapat mengawal murid daripada
melakukan perkara-perkara negatif. Murid akan dikawal daripada merosakkan harta
benda sekolah dan terlibat dalam pergaduhan di kawasan sekolah.
Seandainya seseorang murid berdisiplin,
maka murid boleh mengawal diri di dalam kelas semasa proses pembelajaran dan
pengajaran sedang berlangsung. Murid dapat belajar dengan tenang dan selesa
kerana tiada gangguan semasa guru sedang mengajar. Lantaran itu, murid dapat
memahami kandungan pembelajaran dengan mudah dan berkesan. Pada masa yang sama,
murid tidak mudah terjebak dalam sebarang masalah disiplin di sekolah seperti
ponteng kelas atau lewat masuk ke kelas. Hal ini akan memudahkan pihak sekolah
melaksanakan semua program sekolah dengan lancar. Faktor disiplin juga
memainkan peranan utama menentukan kejayaan seseorang murid dalam pelajaran.
Hal ini terbukti apabila keputusan peperiksaan SPM diumumkan, murid yang mempunyai
tahap disiplin tinggi dapat menempa kejayaan cemerlang.
Murid haruslah mengetepikan permasalahan
peribadi agar mudah memperoleh ilmu yang disampaikan oleh guru. Murid yang
berdisiplin dapat menjamin keberkesanan dalam pembelajaran. Oleh itu, hubungan
yang baik dan harmonis antara guru dengan murid sangat penting dalam mewujudkan
suasana kondusif di sekolah. Tanpa disiplin, murid tidak akan ke mana-mana dan
sukar untuk beroleh kejayaan.
Dipetik
dan diubah suai daripada ‘Disiplin Perisai Kawalan Diri’ oleh Izani Hj. Daud, Wadah
Siswa, Januari 2013
Soalan
2: Pemahaman [35 markah]
Soalan
2(a) – Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan berikut
menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata persepsi positif berdasarkan petikan. [2 markah]
(ii)
Pengarang menyatakan beberapa kesan jika para murid tidak berdisiplin.Nyatakan
kesan-kesan tersebut. [3 markah]
(iii)Ibu
bapa berperanan penting dalam membentuk disiplin anak-anak agar menjadi insan yang
berakhlak mulia dan bersahsiah baik.Pada pendapat anda, apakah usaha-usaha yang
boleh diambil oleh ibu bapa untuk mendisiplinkan anak-anak? [4 m]
Soalan
2(b) - Baca petikan cerpen jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Fikir
Aiman, adakah dia akan terjun bersama-sama dengan beberapa biji buah kelapa
seperti Si Luncai yang terjun dengan labu-labunya? Tengok sekarang, dia sedang
menyusun sepuluh jarinya. Babah dan ibunya sedar akan perkara itu.
Jari-jemarinya jelas montok dan gebu; padat berisi sebagai tanda perut yang
tergalas secukupnya. Makanan seimbang dan amalan hidup sihat selalu menjaduali rutin
hariannya di tengah-tengah keluarganya yang bengis dan kasar.
Kepada
Aiman, layanan seperti itu tidak wajar dilakukan terhadap dirinya.
Tamparan
selalu singgah di pipiku. Sudah-sudahnya, aku menjadi gagap. Di manakah harmonisnya?
Di manakah humanisnya? Mengapakah tidak dimanfaatkan sahaja teknologi tingkah
laku?
Tenaga
berlebihan? Oh, tidak! Kudrat melebihi ketepuan? Tidak juga. Kelebihan kalsium
semasa proses kehamilan? Barangkali si ibu mengambil bahan kimia ini secara berlebihan
semasa proses berkenaan. Kemungkinannya ada. Kebarangkaliannya tidakberlaku
juga ada.
Dipetik
daripada cerpen ‘Hipertensi’ oleh Illias Zaidi dalam antologi Sejadah
Rindu,Kementerian Pendidikan Malaysia
(i)
Apakah bukti Aiman mendapat makanan yang secukupnya?[2 markah]
(ii)Pada
pendapat anda, mengapakah kita perlu mengamalkan pemakanan seimbang?Nyatakan
pendapat anda. [3 m]
(iii)
Huraikan satu persoalan yang terdapat dalam petikan dan satu persoalan lain
daripada keseluruhan cerpen yang tidak terdapat dalam petikan.[4 markah]
Soalan
2(c) – Petikan Prosa Tradisional Baca petikan, jawab soalan-soalan berikutnya menggunakan ayat anda sendiri.
Maka
ada seorang anak Seri Bija Diraja, Tun Umar namanya, terlalu berani, kelakuannya
gila-gila bahasa. Maka disuruhkan oleh Bendahara Paduka Raja suluh perahu Siam
itu. Maka Tun Umar pun pergilah dengan sebuah perahunya olang-oleng.
Telah
bertemu dengan perahu Siam yang banyak itu, maka dilanggarnya sekali, dua tiga buah
perahu Siam alah, lalu ia terus ke sebelah; maka ia berbalik, dilanggarnya pula
yanglain, itu pun dua tiga buah perahu Siam alah. Maka Tun Umar pun kembalilah.
Maka orang Siam terlalu hairan melihat kelakuan Tun Umar itu. Telah hari malam,
maka Awi Dicu pun datanglah. Maka oleh Bendahara Paduka Raja segala pohon kayu
bakau dannyirih dan tumpu api-api itu sekaliannya disuruhnya tambati puntung
api. Telah dipandang oleh orang Siam api tiada terbilang lagi banyaknya, maka
kata hulubalang Siam, “Terlalu banyak kelengkapan perahu Melaka ini, tiada terbilang
lagi. Jikalau ia datang apa hal kita? Sedang sebuah perahunya tadi lagi tiada
terlawan oleh kita.”
Maka
kata Awi Dicu, “Benarlah seperti kata kamu itu; marilah kita kembalisementara
belum siang ini.”
Maka
segala orang Siam pun kembalilah. Adapun perigi di Batu Pahat itu, orang
Siamlah membuat dia.
Dipetik
daripada ‘Burung Terbang Dipipiskan Lada’ dalam antologi Sejadah Rindu, Kementerian
Pendidikan Malaysia
(i)
Berikan maksud kelakuannya gila-gila bahasa?. [2 markah]
(ii)
Apakah tindakan Tun Umar untuk menghalang serangan Siam? [3 markah]
(iii)
Pada zaman dahulu, istana raja dibina di tempat yang tinggi. Pada pendapat
anda, mengapakah istana raja dibina di tempat yang tinggi? [3 markah]
Soalan
2 (d) – Puisi Moden Baca sajak di bawah dengan teliti, kemudian jawab
soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SEJADAH
RINDU
Terkedu
aku
di
sejadah rindu
mengungkap
kalimah syahdu
bait
bicara tersentuh kalbu
merekah
keinsafan di hati yang beku
mengenang
dosaku yang terdahulu.
Berbekal
pancaindera anugerah Tuhan
kupohon
kembali nafas kehidupan
dalam
keterhadan dan keterbatasan insan
moga
terbuka ruang keampunan
sebelum
saat aku dinisankan
di
masa yang Kautetapkan.
Air
mata menjadi saksi
keikhlasan
menjadi bukti
akhirnya
aku
sujud menghadap Ilahi
di
keheningan yang sepi
lafaz
taubat mengiringi
nafas
sebak kian mengikuti.
Hati
ini luluh
jiwa
yang kaku tersentuh
ayat-ayat
cinta disusun kukuh
di
sejadah rindu yang lusuh
kemaafan
yang kupohon sungguh
dari
Pencipta dalam gemuruh.
Ungkapan
doa pada Yang Esa
izinkan
aku menjadi manusia
yang
taat sentiasa
pada
perintah Maha Kuasa
agar
aku tidak lupa
dunia
ini hanya bersifat sementara.
MOHD.
HAIKAL AMINUDDIN Antologi Sejadah Rindu, Kementerian Pendidikan Malaysia
(i)
Berikan maksud merekah keinsafan di hati yang beku. [2 markah]
(ii)Pada
pendapat anda,apakah kesan-kesan positif apabila seseorang itu menginsafi kesalahan
yang telah dilakukan?[3m]
(iii)
Huraikan dua nilai yang terdapat dalam sajak. [4 markah]
Soalan 3 :
Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa [30 markah]Jawab semua soalan
(a)
Tulis dua ayat bagi setiap perkataan supaya jelas menunjukkan anda faham
perbezaan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan
imbuhan atau menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)
memotong (ii) menahan (iii) menarik [6 markah]
(b)
Tukarkan ayat aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
(i)
Golongan petani membersihkan kawasan tanah kebun dengan kaedah pembakaran
terbuka.
(ii)
Kami telah membawa mangsa kemalangan jalan raya itu ke hospital sebelum
ambulans tiba di tempat kejadian.
(iii)
Anda dapat menyaksikan perlawanan bola sepak secara langsung sekiranya anda
menjadi pelanggan stesen televisyen kami. [6 markah]
(c)Dalam
petikan, terdapat tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan.Senaraikan
betulkan kesalahan -kesalahan itu.Anda tidak boleh menyenaraikan lebih daripada
tiga kesalahan ejaan dan tiga kesalahan penggunaan imbuhan.
Orang
ramai yang memanfaat kemudahan taman awam mampu meningkatkan tahap kesihatan
melalui pelbagai aktiviti fizikal seperti senaman dan bersukan secara
berkumpulan atau individu. Di samping itu, keindahan persekitaran alam
seperti
pokok teduhan dan bunga-bungaan dikawasan itu dapat memberikan ketenangan
kepada orang ramai dan kelegaan daripada stress seharian bekerja. Sesetengah
taman awam telah berjaya menarik ribuan pelancong kerana
mempunyai
identiti dan keunikkan tersendiri. Hal ini akan membawa peningkatan ekonomi
setempat dalam aspek penginapan, perniagaan makanan dan kraftangan. [6 markah]
(d)Dalam
setiap ayat terdapat satu kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu
kesalahan tatabahasa. Senaraikan, betulkan kesalahan itu.
(i)Kapal
terbang itu telah berhenti di Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim selama dua
jam setengah sebab kerosakan enjin.
(ii)
Sebagai pengguna, kita haruslah melaporkan kegiatan pencatuan harga kepada
pihak berkuasa jika sekiranya peniaga menaikkan harga barang sewenang-wenangnya.
(iii)
Pembonceng motosikal perlu mempunyai lesen memandu agar mereka tidak pihak
polis saman. [6 markah]
(e)
Isi tempat kosong dalam petikan di bawah dengan peribahasa yang sesuai.
(i)
Hubungan mesra Dato’ Amir dengan pelbagai lapisan masyarakat di kampungnya
tidak menjejaskan kedudukannya sebagai ketua pengarah sebuah syarikat kerana
______________________.
(ii)
Murid-murid membuat kajian sejarah di Melaka sambil melawat tempat-tempat
bersejarah _________________
(iii)
Walaupun keuntungan yang diperoleh syarikat Zahir dan Malim pada tahun ini agak
merosot, mereka telah berjanji untuk mengharungi susah dan senang bersama-sama,
bak kata peribahasa Melayu ___________________.[6 markah]
Soalan4
: Novel [15 markah] Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang
berikut:
i)
Pantai Kasih Karya Azmah Nordin ii) Bima sakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
(a)
Berdasarkan sebuah novel yang anda pelajari, jelaskan latar tempat yang terdapat
dalam novel tersebut. [7 markah]
(b)Dalam
sesebuah novel terdapat banyak peristiwa yang memberi teladan kepada pembaca. Berdasarkan
dua buah novel yang anda kaji,huraikan satu peristiwa pada bahagian peleraian
yang dapat memberikan teladan kepada pembaca. [8m]
KERTAS
MODUL TAMAT
BAHASA MELAYU PERCUBAAN KERTAS 2- 2 jam 30minit
TINGKATAN 5
( NEGERI PAHANG DARUL MAKMUR)
Soalan
1 : Rumusan[ 30 markah ]
Baca
petikan dengan teliti, kemudian buat
satu rumusan tentang usaha-usaha melestarikan
permainan tradisional dan kekangan-kekangan
untuk memajukannya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah
perkataan.
Permainan tradisional merupakan permainan
yang dicipta oleh masyarakat tradisional, iaitu merujuk permainan budaya yang
sudah diamalkan oleh masyarakat itu untuk satu tempoh yang tertentu. Permainan
tradisional ini juga sebagai pelengkap alam kanak-kanak pada masa silam untuk
berkongsi keriangan dan kegembiraan. Mereka cuma perlu berkawan, namun bukan
lagi resam kepada kanak-kanak masa ini yang begitu terdedah kepada peralatan telekomunikasi
yang amat mengasyikkan dan menenggelamkan beberapa jenis permainan tradisional
yang tersohor pada suatu ketika dahulu. Ekoran daripada itu, permainan
tradisional semakin dilupakan, namun masih terdapat prakarsa untuk terus
melestarikan sekali gus mengembalikan nostalgia warisan budaya ini.
Permainan tradisional ini bukanlah
semata-mata mengisi masa lapang, tetapi juga meningkatkan daya kreativiti,
memupuk semangat berpasukan dan melatih kekuatan mental dan fizikal. Secara
tegasnya, permainan tradisional memang wajar diketengahkan pada peringkat
negara dan serantau. Minat yang mendalam terhadap permainan tradisional seperti
wau, layang-layang, sepak raga dan gasing tidak cukup sekiranya tiada kemudahan
untuk permainan ini. Bagi menangani isu ini, kerajaan haruslah menyediakan
lebih banyak tempat atau gelanggang permainan tradisional. Berkaitan dengan
pembinaan gelanggang, kerajaan boleh memajukan permainan ini dengan menyediakan
jurulatih di setiap gelanggang yang telah disediakan. Pada masa yang sama,
masyarakat tempatan juga boleh berganding bahu mewujudkan tapak permainan
tradisional di kawasan perumahan atau kampung mereka. Hal ini secara tidak
langsung dapat menarik perhatian penduduk sekitar untuk beriadah bagi mengeratkan
silaturahim sesama mereka.
Di samping itu, hotel tempatan dan pusat
peranginan yang terkemuka di negara kita juga patut menyediakan ruang dan tapak
serta alat permainan tradisional kepada pelancong asing. Sempena Tahun Melawat
Malaysia, setiap negeri perlu mengetengahkan permainan tradisional dalam acara
yang disusun bagi menyerlahkan warisan seni budaya yang penuh nila estetika
bagi menggamit pelancong. Sebagai contoh, kerajaan Kedah merancang menganjurkan
program sukan, Eagle Cup Sepak Takraw bersempena Tahun Melawat Kedah 2016.
Selain itu, Festival layang-layang Sedunia Pasir gudang yang dianjurkan setiap
tahun perlu diteruskan untuk menarik lebih banyak pengunjung dari dalam dan
luar negara. Usaha menghidupkan kembali permainan tradisional boleh dilakukan
oleh pihak sekolah dengan menganjurkan Kelab Permainan Tradisional dalam
aktiviti kokurikulum. Permainan ini amat penting untuk kehidupan generasi muda
kerana dapat membantu perkembangan diri. Melalui permainan tradisional mereka
mempelajari cara mematuhi peraturan, menyesuaikan diri dan menyelesaikan
masalah. Dalam Pelan Induk Pembangunan Pendidikan, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) turut memperuntukkan
seni, warisan dan budaya dalam aktiviti kokurikulum. Seni, warisan dan budaya
bangsa Malaysia yang dimaksudkan termasuklah tarian, muzik, kraf, tulisan jawi
syair, permainan tradisional dan seni pertahanan diri.
Penyebaran maklumat tentang permainan
tradisional kepada masyarakat melalui media massa juga tidak harus dipandang
remeh. Hal ini kerana media merupakan saluran utama dalam pencarian maklumat
terutama dalam kalangan remaja. Jabatan Warisan Negara atau kerajaan negeri
perlulah lebih kerap menganjurkan festival, pertandingan dan kempen bagi mengetengahkan
permainan tradisional kepada masyarakat agar dapat menanamkan rasa cinta
terhadap warisan negara kepada generasi muda.
Dipetik daripada „Melestarikan Permainan Tradisional Warisan
Negara‟ Oleh Samat Buang Dewan Siswa, Jun 2015
Soalan
2: Pemahaman[35m] Soalan 2(a)–Petikan
Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda
sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata mengembalikan nostalgia. [ 2 markah ]
(ii)
Permainan tradisional mampu merapatkan hubungan silaturahim antara anggota masyarakat.
Apakah kepentingan-kepentingan lain
permainan tradisional dalam kehidupan. [ 3 markah ]
(iii)
Permainan tradisional mampu merangsang perkembangan minda kanak-kanak. Nyatakan
peranan ibu bapa bagi menggalakkkan anak-anak melibatkan diri dalam permainan tersebut. [ 4 markah ]
Soalan
2 ( b )- Prosa Moden [Drama] Baca petikan
drama , jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda sendiri.
NORA
Aiman, cepat pergi tengok kat papan kenyataan sekolah. Ada perkara menarik.
AIMAN
Apa yang menarik sangat. Ada berita tentang aku keluar kat surat khabar, ke?
NORA
Bukanlah. Kau ini memang gila glamor betul. Ini tentang nama pelajar yang terpilih
untuk menyertai PLKN. Kalau tak silap aku tadi, aku ada nampak kau juga.
AIMAN
Malas aku kalau pasal tu. Aku nak pergi kantin cari makan lagi bagus.
NORA
Kau ni teruklah. Langsung tak ada semangat cinta akan negara sendiri. Jahanam
negara kita ini kalau ramai yang berfikiran macam kau. Malu aku ada kawan macam
kau.
AIMAN
Janganlah merajuk. Tak baik kau cakap macam tu kepada aku. Hmm, apa kata aku
belanja kau sarapan pagi ini?
NORA
Tak payahlah kau gunakan wang kau untuk pujuk aku. Jangan ingat dengan wang kau
boleh dapat semua perkara yang kau mahukan. (AIMAN terkejut dengan tindakan
NORA kepadanya. Selama ini mereka sentiasa bersependapat dalam pelbagai
perkara. Tetapi tidak pada kali ini.AIMAN kehairanan, lalu terus menuju ke
kantin)
SUNDARANI
Kau dapat masuk kem mana?
AIMAN
Kem? Kem Majidi. Hahaha.
SUNDARANI
Sejak bila pula kem itu jadi Kem Latihan Khidmat Negara? Setahu aku, itu kem untuk
askar saja. Macam Kem Pulada.
AIMAN
Kau ini lurus bendul betullah. Aku bergurau saja. Cepat betul kau perkara yang
aku cakap. Bahaya orang macam kau ini, senang kena tipu. Kau sibuk tanya aku,
kau dapat kem mana?
SUNDARANI
Kem De Bana Jempol.
AIMAN
Di mana kem itu? Tak pernah dengar pun nama tempat itu.
SUNDARANI
Buta sejarah betul kau ni. Jempol kan dalam kawasan Negeri Sembilan.
Dipetik
daripada drama „Berkhidmat Untuk Negara‟ Oleh Affix Zulkarnean- antologi Jaket
Kulit Kijang Dari Istanbul, KPM
(i)
Nyatakan reaksi Aiman setelah Nora menyatakan yang dia terpilih menyertai PLKN?
[ 2 markah ]
(i)
Sebahagian besar golongan remaja kurang berminat untuk menyertai PLKN . Pada pendapat
anda, apakah langkah-langkah yang boleh dilakukan untuk menarik minat remaja menyertai program ini. [ 3 markah ]
(ii)
Jelaskan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan satu pengajaran lain daripada
drama tersebut yang tidak terdapat dalam petikan. [4 markah ]
Soalan
2(c) - Petikan Prosa Tradisional Baca
petikan prosa klasik jawab soalan-soalan
menggunakan ayat anda sendiri.
Maka ada seorang orang Kelang mengatakan
dirinya teraniaya oleh Tun Perak sedikit. Maka ia berdatang sembah ke bawah
duli baginda. Maka baginda memberi titah kepada bentara Seri Amerta, menyuruh berkata
kepada Tun Perak. Maka Tun Perak pun datang mengadap. Maka Seri Amerta pun
berkata kepada Tun Perak, “Orang ini, Ya Tuan Tun Perak,mengadukan halnya ke
bawah Duli Yang Dipertuan, mengatakan dirinya teraniaya oleh Tun Perak.
Mengapakah maka demikian pekerti tuan hamba?”
Maka diam Tun Perak tiada disahutinya kata
Seri Amerta itu. Setelah tiga kali Seri Amerta berkata-kata itu, maka barulah
disahutinya oleh Tun Perak, katanya “ Tuan Seri Amerta, akan tuan hamba
dijadikan Yang Dipertuan Bentara, dianugerahi pedang sebilah itu jua tuan hamba
peliharakan baik-baik, usahakan jangan diberi berkarat kemakanan. Akan
pekerjaan
kami
orang memegang negeri di mana tuan hamba tahu? Jikalau sebesar tempurung
sekalipun, negeri namanya; baik juga kepada kami, maka kami kerjakan, kerana
Yang Dipertuan tahu akan baiknya juga kepada kami, tiada tahu akan jahatnya.
Tetapi jikalau Duli Yang Dipertuan hendak mencerca hamba sebab orang itu,
pecatlah hamba dahulu, maka cercakan hamba dengan dia. Jikalau hamba belum
dipecat bagaimana hamba hendak dicerca?”
Shahadan , maka berkenan Sultan Muzaffar Shah
mendengar
kata Tun Perak itu. Pada hati baginda, “ Adapun Tun Perak ini tidaklah patut
jadi bentara lagi, patut menjadi Perdana Menteri”.
Dipetik daripada„Burung Terbang Dipipiskan
Lada‟ dalam antologi Sejadah Rindu, Dewan Bahasa dan Pustaka
(i)
Berikan maksud rangkai kata mengadukan halnya. [ 2 markah ]
(ii)
Apakah alasan-alasan yang diberikan oleh Tun Perak apabila Seri Amerta menyatakan
seorang orang Kelang dianiaya olehnya? [ 3 markah ]
(iii)Pada
pendapat anda,apakah ciri-ciri yang sepatut dimiliki oleh individu yang layak dilantik
menjadi seorang pemimpin? (3m]
Soalan
2 ( d ) – Sajak Baca gurindam dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan menggunakan ayat anda sendiri.
Erti Hidup Bererti
Aku selalu didatangi,
malam sepi
bagai kalung
yang melingkari leherku
tidak berubah keesokan hari
siapa yang akan datang
menjengukku
keluhan seorang tua sunyi.
Keheningan
tasik
kehijauan
rumput
hanya
menjadi bayangan
di
penjuru ruang zaman
cinta
dalam rahim dilupai
dari
sulung ditendang ke bongsu
dari
angah ditendang ke sulung balik
kucari
erti hidup
menderita
mengerang sakit
berdiri
tanpa ruang
Aku bagi mereka
tiada makna
anakku bakaku
baik setia mahupun derhaka
semoga disirami benih keinsafan
menjadi penawar dalam hati
embun cinta atasi angin dingin
jangan terpegun
ada yang mati
ada yang hidup
tiada yang kekal kecuali Tuhan
Teo
Wei SingAntologi Sejadah Rindu,Kementerian Pendidikan Malaysia
(i)
Nyatakah sikap anak-anak terhadap ibu dalam sajak di atas. [2 markah]
(ii)
Anak-anak merupakan permata hati ibu bapa. Apakah tindakan yang wajar dilakukan
oleh anak-anak lakukan untuk membahagiakan ibu bapa sekiranya mereka tinggal berjauhan
? [3 markah]
(iii)
Jelaskan dua persoalan yang terdapat dalam sajak di atas? [4 markah]
Soalan 3 :
Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa [30 markah]Jawab semua soalan
(a)
Tulis satu ayat bagi setiap kata majmuk untuk menunjukkan bahawa anda faham akan
maksud penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, atau menggunakan
kata majmuk itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)
akar tunjang (ii) gerak balas (iii) garam mineral (iv) isi padu (v) pusat gravity
(vi) bahan api [6 markah]
(b)
Tukarkan ayat aktif di bawah kepada ayat
pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
(i)
Kami telah mengesyorkan usul itu kepada pihak berkuasa agar mengambil tindakan
dengan segera
(ii)
Kementerian Pendidikan Malaysia akan menganugerahkan sijil penghargaan kepada
semua pelajar cemerlang.
(iii)
Beberapa orang anggota keselamatan sedang mengawasi tempat kebakaran itu secara
bergilir-gilir. [6 markah]
(c)Dalam setiap ayat,terdapat satu kesalahan
ejaan dan satu kesalahan dari segi imbuhan.Betulkan kesalahan-kesalahan itu.
(i)
Pertubuhan Klinik 1 Malaysia mampu mengurangkan beban pesakit di klinik kesihatan
di kawasan bandar.
(ii)
Pelbagai usaha telah dijalankan oleh kerajaan untuk menarik pelancung asing kunjungi
ke negara ini.
(iii)
Dalam usaha menempa kejayaan, ibu-bapa sewajarnya bertanggungjawab pembentukan
anak-anak menjadi modal insan berminda kelas pertama. [6 markah]
(d)
Dalam setiap ayat, terdapat satu
kesalahan penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa.
betulkan kesalahan-kesalahan itu.
(i)
Cikgu Nadia meminta semua murid memuat naik nota Sejarah daripada laman sesawang
itu untuk digunakan oleh kami dalam sesi pembelajaran nanti.
(ii)
Penceramah itu menerangkan tentang kebaikan aktiviti kitar semula yang dapat mengatasi
masalah kekurangan tapak penghapusan sampah di negara ini.
(iii)
Pelbagai resipi yang menaikkan selera pelanggan dipamerkan di hadapan pintu masuk
Kamariah Restoran.[6 markah]
(e) Nyatakan
peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.
(i)
Hadiah kemenangan dalam acara tarik tali itu dibahagi secara adil kepada semua ahli
kumpulan.
(ii)
Sekiranya kita ingin mencapai kejayaan dalam hidup, kita perlulah berusaha dengan
gigih tanpa rasa jemu.
(iii)
Pasukan penyelamat mengambil langkah berjaga-jaga menyiapkan bantuan kepada
mangsa banjir sebelum musim tengkujuh tiba. [6 markah]
Soalan 4 : Novel [15
markah] Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut :
(i) Pantai Kasih karya Azmah Nordin (ii) Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
Yusop
(a) Peristiwa dalam sesebuah novel dapat
menimbulkan kesedaran kepada pembaca.Berdasarkan dua peristiwa sebuah novel
yang anda pelajari, huraikan sebab-sebab peristiwa itu dapat menimbulkan kesedaran
kepada pembaca. [7 markah]
(b)
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, jelaskan satu peristiwa yang
boleh dikaitkan dengan kerjasama antara watak utama dan watak sampingan. [8
markah]
KERTAS
SOALAN TAMAT
SEKOLAH
BERASRAMA PENUH 2017 PEPERIKSAAN PERCUBAAN SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
BAHASA MELAYU 1103/2 Kertas 2
Ogos 2017 2½ jam
Soalan 1 : Rumusan[30 markah]
Baca
petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang ciri-ciri remaja dan cara-cara remaja mengatasinya.
Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Zaman remaja sering kali dikaitkan dengan
alam yang penuh pancaroba kerana inilah alam yang perlu dilalui oleh setiap
insan sebelum menginjak ke alam dewasa. Ahli psikologi memberikan takrifan usia
bagi remaja adalah dalam lingkungan 13 hingga 21 tahun. Usia remaja merupakan
usia perubahan atau transisi kanak-kanak kepada remaja sebelum mereka menjadi
dewasa. Fasa transisi merupakan cabaran yang amat getir buat remaja. Sekiranya mereka
gagal mengawal minda atau membuat pertimbangan yang sewajarnya, hal yang negatif
amat mudah terjadi. Remaja akan mudah terkesan dengan perkara yang berlaku di sekeliling
mereka. Sifat memberontak wujud dalam diri remaja sekiranya keinginan mereka tidak
dipenuhi. Ahli keluarga seharusnya berperanan mendekati para remaja dengan
penuh hikmah sewaktu mereka melalui fasa transisi ini.
Kebanyakan remaja mudah terdorong dengan
perkara yang berkaitan dengan seksual. Selain itu, pada waktu tertentu, emosi
remaja mudah menjadi tidak stabil. Malahan, ketika ini juga mereka mula
berkonflik dengan diri sendiri, keluarga atau rakan sebaya. Ada kalanya, semua
yang berlaku serba tidak kena dengan jiwa mereka. Dalam era teknologi maklumat
dan komunikasi ini, remaja dilihat sebagai kelompok usia yang paling berisiko
terhadap ancaman sosial yang negatif. Mereka memiliki sifat ingin tahu yang
menebal dan mahu mencuba pelbagai perkara yang dianggap sebagai tindak balas
semula jadi yang wujud dalam diri remaja. Kadang kala, fikiran remaja menjadi
keliru dan bercelaru disebabkan oleh pelbagai faktor, termasuklah keluarga,
rakan sebaya dan persekitaran yang kurang memberangsangkan. Lumrahnya, remaja
juga tidak suka dikongkong oleh orang yang lebih tua daripadanya. Seharusnya
para ibu bapa perlu menjadi sahabat terhadap anak remaja mereka. Namun, situasi
inilah yang jarang sekali berlaku dalam kalangan masyarakat.
Sikap sudah terhantuk baru tengadah perlu
dihindari atau dijauhi oleh setiap ahli masyarakat kerana bimbang akan membawa impak yang lebih buruk. Potensi
atau masa depan remaja pasti akan terjejas sekiranya terlibat dengan gejala
yang negatif. Bukanlah sesuatu yang mudah jika remaja itu ingin kembali ke
pangkal jalan, melainkan mereka mempunyai semangat yang cukup kuat. Sesal dahulu
pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.
Sokongan dan dorongan daripada orang
yang lebih dewasa seharusnya hadir pada saat-saat mereka memerlukannya.
Sesungguhnya remaja hari ini memerlukan perhatian dan bukannya kritikan
semata-mata. Hal ini demikian kerana remaja merupakan modal insan yang bakal memacu
kecemerlangan negara pada masa akan datang.
Dipetik
daripada ‘Cabaran dan Halangan Semasa Transisi Remaja’ oleh Md Nizar Parman
Dewan Siswa, Dis 2016
Soalan
2 : Pemahaman [35 markah]
Soalan
2(a) – Petikan Umum Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab soalan-soalan
menggunakan ayat anda sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata impak yang lebih buruk. [2 markah]
(ii)
Pengarang menyatakan beberapa peranan pelbagai pihak amat diperlukan sewaktu
para remaja melalui fasa transisi dalam kehidupan mereka. Nyatakan peranan-peranan tersebut. [3 markah]
(iii)
Remaja yang hebat merupakan aset bernilai yang bakal mewarisi tampuk kepimpinan
negara pada masa hadapan. Pada pendapat anda, apakah peranan pihak kerajaan dalam
melahirkan remaja yang hebat di negara kita? [4 markah]
Soalan 2(b) – Petikan
Prosa Moden Baca petikan drama jawab
soalan-soalan menggunakan ayat anda
sendiri.
Ibu:
Itu pun satu hal. Memalukan keluarga saja. Orang ramai dah heboh. Azmir masuk
Orang Putih. Dia tak mahu jadi orang Melayu lagi. Habis, macam manalah orang
tak kata dia gila. Mak cik sungguh malu sekarang. Nak jumpa orang pun mak cik
dah tak sanggup lagi.
Pelakon
II: Bersabarlah, mak cik. Mungkin ada hikmah di sebalik kejadian ini buat kita semua.
Pelakon
III : Betul juga kata rakan saya tu. Peristiwa yang berlaku kepada Azmir
mungkin berpunca daripada kurangnya perhatian dan kasih sayang.
Ibu
: Nak buat macam mana lagi, encik. Kami dah beri pelajaran hingga dia masuk ke universiti.
Arif
: Betul mak cik, tetapi … masuk ke universiti saja belum menjamin seseorang itu
mendapat kasih sayang yang secukupnya.(IBU dan BAPA berpandangan. Mereka
kelihatan semacam rasa bersalah).
Pelakon
I : Pak cik, mak cik … marilah kita sama-sama membantu Azmir. Dia amat memerlukan
perhatian dan kasih sayang, bukan cemuhan dan penghinaan. Dia memerlukan semangat
dan perangsang daripada kita semua, bukan kutukan dan hukuman.
Pelakon
II : Kami lihat, Azmir seperti sedang menderita suatu penderitaan yang tak tertanggung.
Kutukan, cemuhan dan hukuman akan hanya menyebabkan sakit yang dialaminya
menjadi lebih parah.
Arif
: Kami fikir, eloklah pak cik dan mak cik berjumpa dengan Azmir di hospital
dengan segera sebelum terlambat. Dia amat memerlukan kita semua; lebih-lebih
lagi, pak cik dan mak cik. Kami minta diri dulu.
Dipetik
daripada drama ‘Bukan Gila’ oleh Sharif Shaary, dalam antologi Sejadah Rindu,KPM
(i)
Berdasarkan petikan drama, mengapakah Azmir perlu dibantu? [2 markah]
(ii)
Seorang sahabat anda mengalami masalah tekanan perasaan. Sebagai seorang yang
prihatin, apakah tindakan anda untuk membantu sahabat anda itu? [3 markah]
(iii)
Huraikan satu latar masyarakat yang terdapat dalam petikan drama di atas dan satu
latar masyarakat yang lain daripada keseluruhan drama ini. [4 markah]
Soalan
2(c) - Petikan Prosa Tradisional Baca petikan prosa tradisional di bawah dengan
teliti, kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat
anda sendiri.
Maka
Seri Nara Diraja pun tersenyum. Maka Tun Nina Madi digelar oleh Sultan Muzaffar
Syah Tun Bijaya Maha Menteri. Setelah Paduka Raja dan Seri Nara Diraja dua orang
itu menjadi orang besar, maka anak Melayu pun berbelah, setengah pada Paduka
Raja, setengah pada Seri Nara Diraja, kerana kedua-duanya sama orang berasal.
Maka Seri Nara Diraja tidak muafakat dengan Paduka Raja, senantiasa beringgit
juga; beberapa kali lain Paduka Raja kedapatan dengan Paduka Raja dalam kampung
Seri Diraja. Maka Sultan Muzaffar Syah pun tahu akan perihal itu maka
terlalulah dukacita baginda melihat kelakuan Paduka Raja dengan Seri Nara
Diraja itu. Maka fikir di dalam hati baginda, “Jikalau demikian binasalah
negeri ini, kerana orang besarnya tidak muafakat sama orang besar.”
Hatta,
maka baginda fikir berbicara hendak memuafakatkan Seri Nara Diraja dengan Paduka
Raja. Maka baginda pun menyuruh memanggil Seri Nara Diraja; maka dia pun hadirlah.
Maka titah Sultan Muzaffar Syah, “Mahukah Seri Nara Diraja beristeri?”
Maka
sembahnya, “Jikalau ada kurnia Duli Yang Dipertuan, baiklah, tuanku.”
Maka
titah baginda, “Mahukah Seri Nara Diraja akan Tun Bulan, anak orang Kaya Hitam?”
Maka
sembahnya, “Mohon patik tuanku.”
Maka
titah baginda, “Mahukah akan Tun Rakna Sandari, saudara Paduka Raja itu?”
Dipetik
daripada “Burung Terbang Dipipiskan Lada,” dalam antologi Sejadah Rindu, KPM
(i)
Berdasarkan petikan tersebut, apakah peristiwa yang terjadi selepas Paduka Raja
dan Seri Nara Diraja menjadi orang besar? [2 markah]
(ii)
Nyatakan reaksi Sultan Muzaffar Syah apabila mengetahui perihal Seri Nara
Diraja tidak bermuafakat dengan Paduka Raja. [3 markah]
(iii)
Raja yang adil sentiasa memikirkan kepentingan rakyat dan negara melebihi kepentingan
peribadi. Pada pendapat anda, bagaimanakah seorang raja itu boleh memerintah
dengan adil? [4 markah]
Soalan
2(d) – Syair Baca syair di bawah dengan teliti, kemudian jawab soalan-soalan
yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
SYAIR
BIDASARI
Dengarkan
tuan suatu riwayat, 1
Raja
di desa Negeri Kembayat,
Dikarang
fakir dijadikan hikayat,
Supaya
menjadi tamsil ibarat.
Ada
raja suatu negeri, 2
Sultan
halifah akas bestari,
Asalnya
baginda raja yang bahari,
Melimpah
ngadil dagang senteri.
Harian
orang empunya temasya, 3
Baginda
itulah raja perkasa,
Sangat
tiada merasai susah,
Entah
pada esok dan lusa.
Seri
sultan raja bestari, 4
Setelah
ia sudah beristeri,
Beberapa
bulan beberapa hari,
Hamillah
puteri permaisuri.
Beberapa
lamanya dalam kerajaan, 5
Baginda
duduk bersuka-sukaan,
Datanglah
beroleh kedukaan,
Baginda
meninggalkan takhta kerajaan.
Datanglah
kepada suatu masa, 6
Melayanglah
unggas dari angkasa,
Unggas
gurda sangat perkasa,
Menjadi
negeri rosak binasa.
Datanglah
menyambar suaranya bahana, 7
Gemparlah
sekalian mulia dan hina,
Seisi
negeri gundah-gulana,
Membawa
diri ke mana-mana.
Baginda
pun sedang dihadap orang, 8
Mendengar
gempar seperti perang,
Bertitah
baginda raja yang garang,
“Gempar
ini apakah kurang.”
Jamilah
Hj. Ahmad (Penyelenggara) Syair Bidasari,1989 dalam antologi Jaket Kulit Kijang
dari Istanbul,KPM
(i) Berikan maksud rangkap keenam syair di
atas. [2 markah]
(ii)
Pemimpin dan rakyat perlu saling membantu untuk membangunkan sesebuah negara. Pada
pandangan anda, apakah tanggungjawab rakyat untuk memajukan sesebuah negara? [3
markah]
(iii)
Huraikan dua nilai yang terdapat dalam syair tersebut. [4 markah]
Soalan
3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa [30 markah] Jawab semua soalan.
(a)
Tulis satu ayat bagi setiap perkataan supaya jelas menunjukkan bahawa anda faham
akan maksud dan penggunaannya. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan
imbuhan serta menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
(i)
pekat (ii) pikat (ii) siram (iii) suram (iv)
indah (v) endah [6 markah]
(b) Tukarkan ayat
aktif di bawah kepada ayat pasif tanpa mengubah maksud asalnya.
(i)
Saya menziarahi nenek pada hujung minggu.
(ii)
Menteri Pendidikan telah merasmikan Majlis Anugerah Cemerlang yang bertempat di
Dewan Jubli Intan.
(iii)
Kamu harus memandu kereta itu dengan berhati-hati kerana hujan yang sangat lebat
di lebuh raya.[6 markah]
(c)
Dalam setiap ayat, terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan
imbuhan. Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu.
(i)
Sebahagian daripada tanah pesaka kepunyaan Haji Sulaiman di kampung akan diambil
oleh pihak kerajaan negeri untuk menjadikan rizab jalan.
(ii)
Projek carigali yang baharu akan dilaksanakan di pengairan Terengganu oleh Kerajaan
Negeri Terengganu pada tahun hadapan.
(iii)
Rambut bayi itu kerinting dan berwarna perang kerana mengikut genetik daripada
penurunan sebelah datuknya yang berasal dari Pakistan. [6 markah]
(d) Dalam setiap ayat, terdapat satu kesalahan
penggunaan kata atau istilah dan satu kesalahan tatabahasa. Senaraikan dan
betulkan kesalahan-kesalahan itu.
(i)Remaja
hari ini merupakan tonggak utama bagi merealisasikan apresiasi Negara dalam
masa 30 tahun daripada sekarang.
(ii)
Ayam jantan itu berbunyi dengan nyaring pada tiap pagi menandakan hari menjelang
siang.
(iii)
Pasukan Bendahara bertempik keriangan apabila diumumkan sebagai juara di dalam
pertandingan hiasan rumah sukan.[6 markah]
(e)
Baca ayat–ayat di bawah dengan teliti dan nyatakan peribahasa yang sesuai
dengan ayat-ayat tersebut.
(i)
Mak Mah mendidik dan menjaga anak-anak tirinya dengan penuh kasih sayang.
(ii) Peniaga itu mengambil
kesempatan menjual barang-barang runcit di kedainya dengan harga yang tinggi
kepada mangsa banjir.
(iii)
Lagu-lagu lama yang bertemakan hari raya masih segar dan diminati sehingga hari
ini.[6 markah]
Soalan 4 : Novel [15
markah]Jawab soalan-soalan di bawah berdasarkan novel-novel yang berikut:
(i)Pantai
Kasih karya Azmah Nordin (ii) Bimasakti Menari karya Sri Rahayu Mohd
Yusop
(a)Latar
tempat menjadi aspek penting dalam sesebuah novel. Huraikan dua latar tempat
dalam sebuah novel yang anda pelajari.[7m]
(b)
Berdasarkan dua buah novel yang anda pelajari, huraikan satu persoalan kebijaksanaan
bagi setiap novel tersebut.[8m]
KERTAS
SOALAN TAMAT
<script async src="//pagead2.googlesyndication.com/pagead/js/adsbygoogle.js"></script>
<script>
(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({
google_ad_client: "ca-pub-4613969464562525",
enable_page_level_ads: true
});
</script>
Tiada ulasan:
Catat Ulasan